Keď sme približne pred dvomi rokmi začínali s projektom Automoto Žilina, vytýčili sme si jasný cieľ. Ním je prinášať vám čo najviac informácii z prostredia automobilových noviniek, s autentickým prepojením na žilinské zastúpenia jednotlivých značiek. Vrcholom našej práce sú preto logicky naše autentické redakčné testy. Prostredníctvom nich sa vám snažíme prinášať čo najkomplexnejší pohľad na atraktívne novinky zo žilinských showroomov.
V tohto článku sa chceme s vami opäť podeliť o jeden z absolútnych vrcholov našej doterajšej práce. Vďaka spolupráci so spoločnosťami Auto Becchi a MPSG Group, sa nám podaril husársky kúsok, ktorý nám môžu tak trochu závidieť aj kolegovia z „veľkých“ slovenských redakcii. Ako už napovedá samotný titulok tohto článku, podarilo sa nám spoločne vyskúšať dva ikonické modely z Apeninského polostrova. Konkrétne Alfa Romeo Giulia a Maserati Ghibli. Aj keď ide tak trochu o súrodencov z rovnakej skupiny, tento článok nie je o ich vzájomnom porovnávaní.
Chceme sa s vami skrátka len podeliť o zážitok, radosť i vášeň, ktorú sme v ich spoločnosti zažili. Nakoľko v dnešnom globálnom automobilovom svete s čoraz väčším dôrazom na emisie, dokáže emócie v takej miere ako Alfa Romeo či Maserati, ponúknuť skutočne už len veľmi málo moderných automobilov.
Pohľad do histórie
História oboch talianskych automobiliek je veľmi bohatá a pestrá. Zároveň je veľmi úzko prepojená so svetom motoršportu. Korene značky Alfa Romeo siahajú až do roku 1910. Milánsky aristokrat Ugo Stella presunul svoje vtedajšie aktivity spojené s výrobou automobilov na predmestie Portello v Miláne. Tým vznikla pôvodná spoločnosť ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), v preklade Lombardská automobilová spoločnosť. Prvým automobilom z tejto dielne bola ALFA 24 HP. V roku 1920 sa názov spoločnosti zmenil na dnešnú podobu, teda Alfa Romeo. Od roku 1986 je táto automobilka súčasťou talianskeho koncernu Fiat, teda dnešného FCA.
História spoločnosti Maserati sa začala písať len o štyri roky neskôr, teda v roku 1914, v severotalianskom meste Bologna. Spoločný podnik zameraný na výrobu pretekárskych automobilov tu založilo šesť bratov s priezviskom Maserati. Azda najznámejším z nich je Alfieri Maserati. Podľa neho automobilka prednedávnom pomenovala aj nádherný koncept, ktorého sériovej podoby by sme sa mohli dočkať už čoskoro. V roku 1940 sa Maserati presťahovalo do mesta Modena. A tu táto spoločnosť sídli dodnes. Od roku 1990 patrí aj značka Maserati rovnako pod krídla talianskej skupiny Fiat, alebo ak chcete dnešného FCA.
Od samých počiatkov svojej existencie sa obe spoločnosti zúčastňovali automobilových pretekov. Slávu priniesli obom automobilkám predovšetkým úspechy v tých časoch legendárnych vytrvalostných závodoch Targa Florio. Dôležité je taktiež spomenúť, že v 50 rokoch minulého storočia stála Alfa Romeo, Maserati ale aj ďalšie ikonické talianske manufaktúry ako Ferrari či Lancia prakticky pri zrode kráľovnej motoršportu, ktorou sú už od roku 1950 preteky monopostov F1.
Súčasnosť oboch automobiliek
Ešte pred pár rokmi si obe značky prechádzali pomerne komplikovaným obdobím a do ich portfólia patrilo len minimum modelov. Všetko sa zmenilo až s príchodom nedávno zosnulého šéfa koncernu FCA Sergia Marchionneho. Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že práve Marchionne z talianskej vetvy koncernu FCA najviac vsádzal práve na značky Alfa Romeo a Marerati, a to aj na úkor utlmovania pozícii predovšetkým pre značku Lancia či dokonca aj pre samotný Fiat. Po kompaktných modeloch Giulietta a Mito sa Alfa Romeo po dlhých rokoch konečne dočkala príchodu „veľkého“ sedanu. Reč je o novom modeli Giula, postaveného na úplne novej platforme s klasickou koncepciou.
Zakrátko nasledovalo prvé SUV s logom Alfa Romeo, teda model Stelvio. Odkaz na korene značky v motoršporte okrem toho nesie ešte špičkový model Alfa Romeo 4C. Podobne je na tom aj Maserati. Veľkú limuzínu Quattroporte doplnil pred pár rokmi menší súrodenec s legendárnym označením Ghibli. O hlavný odbyt sa aj v tomto prípade stará predovšetkým prvé SUV s Neptúnovým trojzubcom v znaku, teda model Maserati Levante. Okrem toho figurovali ešte donedávna v ponuke aj luxusné ale pritom športové modely GranTurismo resp. GranCabrio, ktoré nahradí práve sériová podoba štúdie Alfieri. To ale stále nie je všetko, modelová ofenzíva bude pri oboch značkách pokračovať aj naďalej.
Zúrivá beštia a beštia v obleku
Dlho sme zvažovali, či bude lepšie podľahnúť trendom v podobe aktuálnej módnej SUV vlny. Napokon ale pred modelmi Stelvio a Levante dostala prednosť sila tradície. A myslím, že voľba „veľkých“ sedanov s klasickou koncepciou a zadným pohonom je predsa len o niečo viac vášnivá. Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že Maserati zastáva v koncerne luxusnejšiu úlohu ako Alfa Romeo. Naše auta v podobe modelov Giulia a Ghibli sú preto značne rozdielne, ale pritom aj zároveň aj rovnaké. Kým Maserati Ghibli sme mali k dispozícii takpovediac v základe, Alfa Romeo Giulia prišla s tým najlepším čo môže ponúknuť, teda verziou Guadrifoglio.
Už len letmý pohľad na obe vozidlá dokáže fascinovať. Nebudem vôbec preháňať, keď napíšem, že ide o priamy dôkaz toho, prečo je dizajn od talianskych autorov celosvetovo najžiadanejším. Biele Maserati v sebe priam dokonale kombinuje luxus a prestíž so športovým duchom. Dominantný Neptúnov trojzubec umiestnený v maske chladiča má skratka svoje neopísateľné čaro. Detaily v podobe prieduchov na predných blatníkoch či logu na zadnom stĺpiku karosérie sú jasným odkazom na bohatú históriu tejto automobilky. Oba nárazníky sú vyslovene športové. Rozšírenú zadnú časť s už opticky širším rozchodom zadných kolies a predovšetkým štvoricou dominantných výfukov, budú ostatný účastníci cestnej premávky obdivovať určite najčastejšie.
Naproti tomu Giulia Quadrifoglio dáva už na prvý pohľad jasne najavo, že toto nie rozhodne len nejaká „obyčajná“ Giulia. Zároveň ale nemôžeme ani pri modeli so štvorlístkom hovoriť o nejakom „zbesilom“ a prehnanom tuningu. Avšak, už prvý pohľad naň evokuje jeho silu. Okrem športových nárazníkov, bočných prahov, či chladiacich prieduchov, pútajú pozornosť aj mnohé viditeľné karbónové doplnky. Dokonca aj predná kapota je kvôli čo najnižšej hmotnosti kompletne z karbónu.
Okrem sýtej červenej farby či tabuľky s evidenčným číslom uchytenej typicky na boku predného nárazníka, vypichnime aj neodmysliteľný symbol zeleného štvorlístka na bielom podklade. Ten zdobí predovšetkým predné blatníky. Aj v tomto prípade preto logicky platí, že model Giulia Quadrifoglio budeme na ceste vídať najčastejšie zozadu. Alfa k taktiež dominantnej štvorici výfukov pridáva aj ešte aj výrazný difúzor. Mimochodom, vôbec nás neprekvapil očakávaný patriotizmus pri voľbe pneumatík. Obaja zástupcovia mali totiž obuté špičkové plašte Pirelli P-Zero, ako inak z talianskej produkcie.
Emócie a vášeň priam sršia aj z interiéru oboch modelov. Maserati Ghibli tradične prichádza so štýlovými bezrámovými oknami na všetkých dverách. Zaujme aj samotné prevedenie interiéru. Nespomínam si, v ktorom automobile som naposledy prišiel do styku s tak kvalitnou kožou ako ponúka Maserati. Jej červeno tmavý odtieň pritom pokrýva prakticky kompletne celú palubnú dosku. Uprostred nej sa ako klenot týčia tradičné „ručičkové“ hodiny, rovnako typické pre historický odkaz značky Maserati. Ako volič automatickej prevodovky slúži minimalistický joystick. Naše Maserati síce nemá tradičné pádla na manuálne radenie prevodových stupňov, ktoré sú dostupné v opcii, ale dovolím si tvrdiť že ich ani nepotrebuje.
Až pri manuálnom radení prevodov prostredníctvom spomínaného voliča, precíti vodič dôraz kladený na ergonómiu pri športovej jazde. Poloha a vzdialenosť „joysticku“ s presne vymedzenými dráhami radenia je vzhľadom na polohu volantu priam dokonalá. Ani Giulia Qaudrifoglio nepôsobí v interiéri vyslovene ako pretekárske monštrum s 510 konskými silami ukrytými pod prednou kapotou. Na moje osobné prekvapenie si dovolím dokonca tvrdiť, že je to auto vhodné aj na každodenné používanie. Sedačky sú dostatočne športové ale pritom stále vhodné na časté vystupovanie a nastupovanie, pokojne aj v obleku. Aj Alfa pracuje v kabíne s mnohými detailmi. Spomeniem napríklad štartovanie agregátu na volante.
Tradičné „budíky“ vo výrazných okrúhlych tubusoch či volič jazdných režimov DNA. Aj v tomto prípade musím vyzdvihnúť dokonalú ergonómiu spojenú s umiestneným páky manuálnej prevodovky. Pri sústredenej jazde v rýchlom tempe určite oceníte nielen presnosť mechanickej kulisy ale i detail v podobe štýlovej okrúhlej hlavice, ktorá tak vždy ideálne zapadne do dlane.
Samozrejme aj v tomto prípade platí, že žiadne auto na tomto svete nie je dokonalé. Obaja temperamentní taliani za konkurentmi mierne zaostávajú vzhľadom na funkcie a celkové stvárnenie infotaimentov. Túto drobnosť ale obom s radosťou prepáčim a odpúšťam. Nakoniec, viete si vôbec predstaviť niekoho, kto by si kupoval Alfa Romeo alebo Maserati na základe funkcii a precíznosti infotaimentu? Vyslovene šoférsky resp. zážitkovo sú pritom poňaté aj priestorové pomery v kabínach oboch zástupcov.
Ten kto hľadá vyslovene rodinné poňaté vozidlá je aj v tomto prípade na zlej adrese. Na druhej strane batožinové priestory sú v oboch sedanoch viac ako veľkorysé. V druhom rade ponúka pocitovo o niečo viac miesta Maserati, ktoré je celkovo o niečo málo väčšie.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | Maserati Ghibli Diesel | |
Dĺžka | 4 639 mm | 4 933 mm |
Šírka | 1 873 mm | 1 915 mm |
Výška | 1 426 mm | 1 353 mm |
Rázvor | 2 820 mm | 2 942 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 580 kg | 1 875 kg |
Ten najhlavnejší rozdiel medzi oboma našimi zástupcami predstavuje druh paliva, ktoré spaľujú pohonné jednotky oboch zúčastnených. Maserati spaľuje šokujúco „hriešny“ diesel a Alfa Romeo vsádza na vysokooktánový benzín. V oboch prípadoch je ale k dispozícii 6-valec s valcami do tvaru V. Podobný je dokonca aj objem motora. Giulia Quadrifoglio disponuje prepĺňaným Twin Turbo V6 o objeme 2,9 litra. Tento motor má ten najlepší rodokmeň. Pod jeho vývoj sa totiž podpísala značka Ferrari!
Maximálny výkon spomínanej pohonnej jednotky je až 510 koní, čím sa Quadrifoglio pohybuje prakticky už v teritóriu superšportov! Ghibli Diesel disponuje naopak turbodieslom V6 o objeme 3,0. Motor v Maserati štandardne ponúka výkon 275 koní. V MPSG Group mu ale doprali povolený doping v podobe chip tunningu od firmy Novitec, ktorý dodatočne navýšil výkon až na 330 koní.
Podobné sú aj zážitky z jazdy. Dovolím si tvrdiť, že v smere celkových emócii a radosti spoza volantu, budete k sedanom od Alfa Romeo a Maserati len ťažko hľadať adekvátnu konkurenciu. Jazdný zážitok by som prirovnal až k náhrade povedzme terapie u psychológa! Pohádali ste sa z manželkou alebo priateľkou? Vytočil vás šéf v práci? V tomto prípade mi môžete veriť, že ak máte aspoň trochu radi šoférovanie, obe autá vám pri jazde dokonale vyčistia hlavu. A okrem toho vám samozrejme ako bonus navodia na tvári už po chvíľke jazdy aj široký úsmev.
Obe autá majú priam dokonalé komunikatívne riadenie so špičkovou spätnou väzbou. Vysokou účinnosťou sa vyznačujú samozrejme aj brzdy. Ale najviac zážitkov dokážu sprostredkovať u modelov Ghibli aj Giulia celkom iste podvozky. V tomto prípade sa netreba rozhodne obávať ich prílišnej tvrdosti. Naopak, vzhľadom na rozmer pneumatík sa nebojím obe autá nazvať pokojne až komfortnými. Silnou stránkou podvozku je schodnosť doslova „žehliť“ cestu a na základe toho preniesť smerom k vodičovi dokonalú spätnú väzbu smerom od vozovky.
Maserati Ghibli Diesel je pritom ako vlk prezlečený za baránka. Pri pokojnej jazde sa motor prevaľuje tesne nad hranicou voľnobehu a prakticky o ňom ani neviete. Stačí pritom len trochu viac poštekliť plynový pedál a Ghibli od základov zmení svoj charakter a zrazu je schopné vystreliť vpred ako strela! Pritom do interiéru ale aj na ulicu preniká krásny zvuk. Nejde o žiadnu generovanú zvukovú farbičku, ale o reálnu tóninu talianskeho turbodiesla. Že ide o naftu spaľujúci agregát sa vďaka úžasnej kultúre jeho chodu nechce veriť ani pri otvorenom motorovom priestore.
V tomto smere skladám Maserati obrovskú poklonu. Takto dokonale zážitkovo vyladený turbodiesel nemá dnes pravdepodobne žiadna iná automobilka! Príjemným bonusom je aj úžasná spotreba paliva. Nám sa dlhodobý priemer ustálil na úrovni menej ako 9 litrov a to dokonca pri prevažne dynamickej jazde v športovom režime, čo je s výhľadom na parametre pohonnej jednotky hodnota ako z ríše snov. Tak či onak mi nespočetne veľa krát prebehla hlavou myšlienka, že keď takto jazdí v Maserati Diesel, aby bude potom asi benzín?
Odpoveď na túto otázku čiastočne poodhaľuje Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Alfa už na prvý pohľad dáva najavo, že jej strojovňa ukrýva monštrum, s ktorým sa neradno zahrávať. Už pri prvom naštartovaní sa ozve krásne „zlovestný“ zvuk V6 benzínovej pohonnej jednotky. Celé vozidlo sa pri tomto procese doslova rozochveje. Zvukový prejav je samozrejme fenomenálny aj pri bežnej jazde. Zábava nastáva tiež pri vašej šikovnosti s využívaním medzi-plynov pri podraďovaní.
Hneď na úvod by som Quadrifoglio prirovnal k „zbrani“, s ktorou by mal zaobchádzať nielen človek so zbrojným pasom, ale zároveň aj s adekvátnym množstvom skúseností! Pri predpisovej jazde v meste si pokojne vystačíte len s 1 a 2 rýchlostným stupňom. Dvojka pritom dokáže Quadrifoglio obslúžiť pokojne aj pri rýchlosti ďaleko presahujúcu úroveň 100 km/h! Aj v tomto prípade podobne ako pri Maserati platí, že pri pokojnej jazde stačí pedál akcelerátora len nežne štekliť. Pri jeho razantnejšom zošliapnutí na adekvátnom prevodovom stupni nastáva explózia výkonu a Alfa vyštartuje vpred doslova ako raketa. Zošliapnutie plynového pedála priamo až na podlahu v režime Dynamic si pritom vyžaduje takmer až potlačenie ľudského pudu sebazáchovy.
V tomto smere chcem len zdôrazniť, že Alfa Romeo podobne ako Maserati, v našom teste disponovali „len“ pohonom zadnej nápravy. A práve toto je hlavná devíza toho, že pri ostrejšej jazde budete s určitosťou držať obe ruky pevne na volante a nenecháte sa absolútne ničím iným rozptyľovať. Skrátka budete si plnými dúškami užívať ten opojný pocit jazdy s „talianskou beštiou“.
Viac informácii o nielen týchto krásnych vozidlách sa dozviete u našich partnerov, spoločnosti Auto Becchi, s.r.o., v Žiline Pri Celulózke a MPSG Group, s.r.o., v Žiline na Komenského ulici.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
| Maserati Ghibli
Diesel
| |
Motor | Zážihový 2,9 V6 | Vznetový 3,0 V6 |
Výkon | 510 koní | 330 koní (štandard 275 koní) |
Krútiaci moment | 600 Nm | 600 Nm |
Prevodovka | Manuálna 6-st. | Automatická 8-st. |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,9 s | 6,3 s (štandardná verzia) |
Maximálna rýchlosť | 307 km/h | 250 km/h (štandardná verzia) |
Cena | od 80 200 s DPH | od 71 412 s DPH |