Hlavným trendom drvivej väčšiny automobilových výrobcov dneška je zameriavanie sa na športové jazdné vlastnosti, prípadne na športový vzhľad. Proti tomuto prúdu sa odvážne vydal francúzsky Citroën. Nové modely so šípovitým ozubením v znaku, s odmyslením si odvážneho dizajnu, vsádzajú totiž jednoznačne na rodinný faktor a predovšetkým na komfort.
Len prednedávnom sme mali možnosť v teste preveriť funkciu nového pruženia, s progresívnymi hydraulickými dorazmi, v novom modeli C4 Cactus. Ešte väčšie očakávania vyvoláva avizovaný príchod novej vlajkovej C5 Aircross. Značka Citroën má ale vo svojom portfóliu ešte jednu zásadnú a veľmi dôležitú novinku. Reč je o tretej generácii obľúbeného modelu Berlingo, ktorý sme aktuálne preverili v redakčnom teste.
Nový Citroën Berlingo so základnou karosériou vo veľkosti M, novým turbodieslom BlueHDi 100 o výkone 100 koní, skombinovaným s 5 st. manuálnou prevodovkou a v prostrednej výbave Feel, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Citroën v našom regióne.
Prvý Citroën Berlingo sa objavil na scéne v roku 1996. Táto „rodinná dodávka“ zaznamenala obrovský úspech okamžite po uvedení do predaja. Počas svojej existencie si tento model zvolilo už viac ako 3,3 milióna majiteľov! Citroën zrazu disponoval vozidlom vhodným na podnikateľské účely, ktoré ale dokázalo zároveň poslúžiť i pre požiadavky rodiny. Aj preto je model Berlingo považovaný za zakladateľa tzv. segmentu „ludospace“. Očakávaná generácia s poradovým číslom 3 bola predstavená na jar tohto roku a len prednedávnom sa začala predávať aj na slovenskom trhu.
Najnovšia generácia tejto „rodinnej dodávky“ vznikala v úzkej kooperácii všetkých troch značiek z koncernu PSA. Každý výrobca ale vo finále prichádza so svojim autentickým dizajnom či inými typickými prvkami. Ešte zaujímavejším faktom je skutočnosť, že po prvý krát v histórii bola najskôr postavená osobná verzia a až po nej vznikol úžitkový ekvivalent.
Novinka je postavená na novej koncernovej platforme EMP2. Aj preto sa Berlingo môže popýšiť na danú triedu prvotriednymi jazdnými vlastnosťami! Silný a účinný je aj útok na emócie, pod ktorý sa podpísal pomerne odvážny dizajn. Výraznými zmenami prešla aj paleta dostupných motorov. Novinka okrem toho vsádza tiež na zvýšenú bezpečnosť a do výbavy pribudli mnohé moderné prvky.
Hlavnou prednosťou ale aj naďalej zostáva variabilita spojená so špičkový vnútorným priestorom. O kvalitách tohto modelu nakoniec najlepšie vypovedá aj rešpektované ocenenie AUTOBEST 2019, ktoré vyberá každoročne najlepší model s prihliadnutím na nadobúdaciu cenu a následnú získanú hodnotu.
Na našom trhu sa nový model ponúka s dvomi veľkosťami karosérie. Testovanú štandardnú verziu s označením M dopĺňa ešte predlžený variant s označením XL. V oboch prípadoch si zákazník môže zvoliť aj 7-miestne prevedenie. Nákladná, alebo ak chcete úžitková verzia, so skriňovou nadstavbou nesie označenie Berlingo Van. Paleta motorov obsahuje benzín i naftu.
Zážihovú alternatívu predstavuje dobre známy a obľúbený 3-valec s objemom 1,2 litra a výkonom 110 koni, s označením PureTech 110. Kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. V našich končinách bude ale častejšou voľbou turbodiesel. Citroën do nového modelu Berlingo montuje nový vznetový agregát s objemom 1,5 litra. Dostupný je hneď v troch výkonových verziách, ako BlueHDi 75k, BlueHDi 100k a BlueHDi 130k. Pre slabšie verzie je štandardom 5-st. manuálna prevodovka. Naopak, najsilnejšia verzia je okrem 6-st. manuálu v ponuke aj s 8-st. automatom.
Dizajnovo odvážny ale stále predovšetkým praktický
V kategórii vozidiel do ktorej patrí aj Citroën Berlingo, je logicky na prvom mieste praktická stránka veci. O to ťažšiu úlohu majú následne dizajnéri, aby dokázali „praktickú krabičku“ zabaliť do čo najatraktívnejšieho kabátika. V minulosti výrobcovia vsádzali skôr na istotu a modely dotknutého segmentu pôsobili fádne a jednotvárne. S príchodom novej generácie modelu Berlingo sa ale všetko mení.
Citroën teraz dokázal aj na tejto „rodinnej dodávke“ aplikovať dizajn inšpirovaný ostatnými modelmi tejto značky. Prednej časti preto dominujú hneď tri moduly so svetelnou technikou. Atraktívne LED pásiky denného svietenia sú vzájomne prepojené dvoma pochrómovanými lamelami, ktoré uprostred tvoria fabrické logo. Až o poschodie nižšie nachádzame na prvý pohľad nenápadné moduly s hlavnými svetlometmi. V drsne oplastovanej spodnej časti nárazníka si do tretice našli svoje miesto svetlá do hmly. Tie v našom prípade dizajnovo ešte viac zvýraznilo efektné biele olemovanie.
Bočná časť si zachovala typickú siluetu hranatých tvarov. Za originálne ale môžeme označiť zapracovanie bočných skiel s ich nepravidelným tvarovaním. Pre značku Citroën sa stali už neodmysliteľnými aj ochranné panely AirBump. Tie nechýbajú ani na novej generácii modelu Berlingo. Dizajnovou zaujímavosťou je nakoniec aj načierno lakovaný a-stĺpik, ktorý opticky prepája čelné sklo s bočnými. My by sme si v prípade nami testovaného exempláru ešte priplatili aj za „o palec“ väčšie kolesá z ľahkých zliatin. Tie by originálnu novinku, v porovnaní s „len“ plechovými „šestnástkami“, určite ešte viac zvýraznili.
Zadnú časť karosérie pravidelných tvarov dizajnovo opäť ozvláštňuje asymetricky tvarované zadné okno. V našom prípade sme mali k dispozícii aj užitočnú pomôcku v podobe samostatného vyklápania len sklenej časti. Toto riešenie výrazne uľahčuje prístup do batožinového priestoru v prípade tesného parkovania alebo iných stiesnených podmienkach.
Celkovo dizajn tretej generácie modelu Citroën Berlingo možno označiť ako veľmi zaujímavý. Okrem vyššie popísanej dávky originality mu nechýba ani akýsi „offroad look“. Ten si je možné ešte viac znásobiť v podobe príplatkového paketu s označením XTR, ako aj rovnako príplatkovou funkciou Grip Control, známou už s iných modelov značky.
Interiér v znamení priestoru a praktických riešení
Aj kabína novej generácie modelu Berlingo pôsobí už na prvý pohľad moderným dojmom. Na druhej strane ale dizajn interiéru nie je až tak odvážny ako zovňajšok. Vítané oživenie, v duchu značky Citroën, v našom prípade reprezentoval „veselý“ motív čalúnenia všetkých sedadiel.
Hlavnú devízu samozrejme aj naďalej reprezentuje vnútorný priestor. Vzdušnosť interiéru je cítiť už pri prvom kontakte. Prístup do druhého radu opäť zabezpečujú pre mnohých praktické posuvné dvere. Oproti predchodcovi zaznamenala výrazný progres ľahučká manipulácia s dverami umiestnenými v koľajničkách. V tomto prípade by to už bez problémov mohli zvládnuť aj menšie deti.
Berlingo naviac po prvý krát prichádza s možnosťou elektrického ovládania okien v druhom rade. Pohodlný prístup ponúkajú vďaka veľkým dverám aj predné sedadlá. Vyšším posedom môže Berlingo pokojne konkurovať väčšine SUV-čiek.
Sedadlá sú tu presne také ako sa na Citroën patrí. Teda veľmi pohodlné. Dostatočne dimenzované je okrem sedáka aj operadlo. Absencia výraznejšieho bočného vedenia v tejto kategórii neprekvapí asi nikoho. Novinka je v prvom rade o pohodlí. K úplnej dokonalosti mi tu v tomto smere chýbali azda len o niečo širšie lakťové opierky.
Silnou stránkou novej generácie modelu Berlingo zostal aj naďalej solídny výhľad z kabíny. Žiť sa tu bez problémov dá dokonca aj s tradične masívnymi á-čkovými stĺpikmi. Dizajn palubnej dosky pôsobí sviežo. Volant, výduchy ventilácie, prehľadný prístrojový panel ako aj niektoré ďalšie prvky, zdieľa Berlingo s ostatnými modelmi značky Citroën. Nadšencov moderných technológii poteší štýlový, do priestoru vyčnievajúci 8-palcový monitor infotaimentu.
Z užívateľského hľadiska dávame palec hore jeho orientácii smerom na vodiča. Konzervatívcov v tomto smere určite poteší aj fakt, že na rozdiel ostatných modelov značky, disponuje Berlingo klasickým „tlačidlovým“ ovládaním klimatizácie, v samostatnom module v priestore pod displejom.
Rodinne orientovaní užívatelia ešte viac ocenia obrovské množstvo schránok a odkladacích priečinkov. Prekvapením je v tomto smere predovšetkým dvojica veľkorysých schránok pred spolujazdcom. Citroën si takéto riešenie mohol dovoliť, nakoľko druhý airbag sa nachádza netradične v priestore stropu. A to môže byť Berlingo na želanie dovybavené ešte aj veľkorysou schránkou vypĺňajúcou priestor medzi sedačkami.
Nami testované jednoduchšie riešenie, s absenciou spomínanej schránky, má naopak výhodu v tom, že v prípade nutnosti sa je možné pomerne jednoducho presunúť do druhého radu a to bez nutnosti vystúpenia z vozidla. Aj zadní pasažieri majú k dispozícii kráľovské priestorové podmienky. Cestovný komfort zvyšujú pre mnohých praktické výklopné stolíky. Druhému radu dominujú tri samostatné a rovnako veľké sedačky. Negatívne prekvapuje absencia ich posúvania ako aj nastavenia sklonu operadla. Na druhej strane je ich veľkou výhodou jednoduchá možnosť nezávislého sklápania.
Batožinový priestor ponúka už v základnom usporiadaní objem 775 litrov. Tu sa naplno prejavuje práve výhoda symetricky tvarovanej zadnej časti karosérie. Okrem toho poteší nizučká nakladacia hrana, či možnosť uchytenia dostatočne pevného krycieho plata v dvoch výškových úrovniach. Po sklopení všetkých sedadiel v druhom rade sa prepravná kapacita nového modelu Berlingo zvýši až na kapacitu 1 355 litrov.
Ešte dôležitejšia je v tomto smere takmer ideálne rovná podlaha, umožňujúca pohodlnú prepravu aj nadrozmernejších predmetov. Nami testovaná verzia disponovala aj možnosťou sklápania sedačky spolujazdca. Vďaka tomuto riešeniu je možné v aute prepravovať aj dlhé predmety.
Testovaný prostredný výbavový stupeň Feel s niektorými prvkami v opcii ponúka napríklad elektronickú parkovaciu brzdu, zadné parkovacie senzory, dažďový senzor, vyhrievanie predných sedadiel, automatickú klimatizáciu či kožený volant.
Spoza volantu suverénny ale zároveň pohodlný
Po nedávnej skúsenosti s najsilnejšou verziou nového turbodiesla o objeme 1,5 litra pri sesterskom modeli, som bol veľmi zvedavý ako si s novým modelom Berlingo poradí slabší naftový motor. Reč je v tomto prípade o agregáte s komerčným označením BlueHDi 100. Tu sa pod prednou kapotou ukrýva turbodiesel o objeme 1,5 litra s maximálnym výkonom 100 koní, ktorý spolupracuje s „len“ 5 st. manuálnou prevodovkou. Práve počet prevodových stupňov sa na papieri javí ako podvedomá nevýhoda. Avšak, ak sú prevody správne odstupované, postačuje ich aj päť.
Toho jasným dôkazom bol aj testovaný Citroën. Po osobnej skúsenosti preto k prevodovke prekvapivo nesmerujú žiadne výhrady. Vďaka pomerne „dlhému“ 4 a 5 prevodovému stupňu, sa v praxi nie je načo sťažovať ani pri vyššom tempe. Berlingo bez problémov zvláda aj diaľničnú rýchlosť a to bez toho, aby sa otáčky motora hnali prehnane vysoko. Na druhej strane prípadný šiesty prevod by na diaľnici pravdepodobne dokázal znížiť spotrebu paliva.
Určitý benefit 5-st prevodovky predstavuje pre vodiča logicky menší počet nutných preradení, ako je tomu v prípade 6-st. verzie. Vzhľadom na služby, ktoré nám Berlingo počas testu nášho testu poskytlo, sme boli v konečnom dôsledku spokojní aj výslednou spotrebou paliva. Práve tá môže po zabehnutí vozidla patriť k najväčším prednostiam testovanej konfigurácie.
Nová motorizácia sa vyznačuje vzhľadom na svoju konštrukciu veľmi kultivovaným a tichým chodom. Pri bežnom a štandardnom užívaní považujeme za plne postačujúci taktiež deklarovaný výkon 100 konských síl. Na druhej stráne tu ale netreba rátať s vidinou prehnane oslnivej jazdnej dynamiky. Tomu jasne zodpovedá napríklad údaj o zrýchlení z pokoja na 100 kilometrovú rýchlosť, na čo potrebuje vozidlo viac ako 12 sekúnd.
Samozrejme, za podobným účelom ale nebolo Berlingo nikdy skonštruované. Jeho najsilnejšou stránkou preto ostáva viac ako slušný jazdný komfort. Ešte viac ho zvýrazňuje až prekvapivo dobre odizolovaná kabína. Zároveň platí, že o schopností podvozku sa môže vodič kedykoľvek oprieť. Nehrá pritom nijako zvlášť významnú rolu ani fakt, či je auto „prázdne“ alebo plne zaťažené. Na pomery danej kategórie Citroën až prekvapivo dobre reaguje na povely od volantu a vždy dokáže veľmi dobre držať zvolenú jazdnú stopu. A to aj bez výrazných, prípadne nepríjemných náklonov karosérie!
A náš celkový dojem?
Niet pochýb o tom, že aj najnovšia generácia modelu Citroën Berlingo dokáže nadviazať na úspechy svojich predchodcov. Na našom trhu bude s najväčšou pravdepodobnosťou opäť patriť k najžiadanejším modelom tejto značky. Prednosti v podobe priestranného interiéru a praktických riešení zostali aj naďalej zachované, no Francúzi k tomu všetkému teraz pridali ešte aj viac dizajnových emócii. A predovšetkým citeľne lepšie jazdné vlastnosti.
V Žiline si nový Citroën Berlingo môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Citroën v našom regióne, spoločnosti Point a.s. Žilina, na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Citroën.
Výbava - Cena
Plusy
Mínusy
Technické parametre
Model | Citroën Berlingo BlueHDi 100 Feel M |
Motor | diesel |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kW / koní | 75 / 102 |
Krútiaci moment | 250 Nm |
Pohotovostná hmotnosť | 1591 kg |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 | 12,3 s |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 5 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 4,3 l / 100 km |
Spotreba počas testu | 5,6 l / 100 km |
Pneumatiky | Michelin Energy Saver |