Značka Škoda je od nepamäti vnímaná ako „domáca“ značka s dominantným trhovým podielom. Úspech tejto automobilky už dávno prekonal hranice bývalého Československa a dnes sa radí so širokým modelovým portfóliom medzi najúspešnejšie značky v koncerne VW.
Aj napriek tomu Škode jeden významný model v portfóliu dlho chýbal. Reč je o kompaktnom segmente, ktorý je v Európe stále kľúčový. Prvým pokusom automobilky bol model Rapid Spaceback. Aktuálne ho ale nahrádza úplne nový model Scala.
Model Škoda Scala s výkonnejšou verziou základnej zážihovej motorizácie 1,0 TSI (115 koní), skombinovanom so 6 st. manuálom a v najvyššej výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Škoda v žilinskom regióne.
Ak si kladiete otázku, prečo doteraz nemala automobilka Škoda tak silné renomé pri karosérii typu hatchback, narazíte na novodobý model Octavia. Práve tento bestseller kompaktnej veľkosti s karosériou liftback svojou obľúbenosťou „drví“ konkurenciu už od roku 1996. Za významný míľnik možno považovať tiež príchod modelu Rapid v roku 2012 a o rok na to Rapid Spaceback.
V kontexte s týmto modelom môžeme hovoriť o prvom českom hatchbacku. Práve veľký úspech modelu Spaceback inšpiroval automobilku k vzniku samostatného modelového radu, umiestneného hierarchicky pod modelom Octavia. Reálnym výsledkom tohto snaženia bola premiéra úplne nového modelu Škoda Scala, ktorý verejnosť spoznala v závere minulého roka. Očakávaná novinka sa pred pár týždňami objavila už aj na slovenskom trhu.
Scala prináša do sériovej podoby nový štylistický dizajnový jazyk, ktorý v budúcnosti dostanú aj ďalšie modely. Po technickej stránke ide o prvý model značky Škoda, postavený na modernej koncernovej platforme MQB-A0. Konštruktéri dokázali z daného technického základu vyťažiť úplné maximum. V porovnaní s modelom Rapid Spaceback je Scala o 58 mm dlhšia a až o 87 mm širšia! Okrem toho si o nezanedbateľných 47 mm polepšil aj rázvor náprav.
Miernym nedostatkom technického základu je, že neumožňuje implementáciu pohonu všetkých kolies. Verziu 4x4 preto Scala nedostane ani v budúcnosti. Kompaktný model sa už bude vyrábať len s jedným typom karosérie. Aj napriek tomu dostane Scala už onedlho svojho súrodenca. Bude nim najmenšie SUV značky škoda s označením Kamiq.
Veľkou pýchou značky Škoda sú už tradične „chytré riešenia“ z dielne Simply Clever. Ak si myslíte, že už notoricky známu škrabku na ľad umiestnenú na veku palivovej nádrže nedokáže nič prekonať, Scala vás rýchlo vyvedie z omylu. Jedným z jej symbolov sa totiž stalo inteligentné viečko určené na dolievanie vody do ostrekovačov. Pri jeho otvorení vzniká praktický lievik, čím sa značne uľahčuje nalievanie kvapaliny.
Motorová paleta zahŕňa už dobre známe pohonné jednotky. Sympatické pritom je, že Scala okrem benzínu nezanevrela ani na naftu. Základom modelového radu je prepĺňaný benzínový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 95 koní dodávaný výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu alternatívu predstavuje konštrukčne identická motorizácia (1,0 TSI), vyladená na výkon 115 koní. V tomto prípade je na výber buď 6-st. manuálna prevodovka, resp. 7-st. automat DSG. Benzínovou špičkou je následne štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 150 koní, kombinovaný rovnako buď s 6-st. manuálom, alebo 7-st. automatom.
Naftu reprezentuje úsporný turbodiesel 1,6 TDI s výkonom 115 koní, dostupná taktiež buď so 6-st. manuálom alebo alternatívne 7-st. automatom DSG. Neskôr Škoda do ponuky zaradí aj alternatívny pohon. V tomto prípade je reč o verzii 1,0 G-TEC (95 koní), ktorá spaľuje stlačený zemný plyn CNG.
Nový dizajnový jazyk v praxi
Ako sme už naznačili na začiatku, Scala do sériovej podoby prináša hneď niekoľko nových štylistických riešení. Mnoho dizajnových prvkov prevzala z konceptu Škoda VISION X z roku 2018. Dizajnovú filozofiu automobilka nazýva „Simply Supprising“. Jej cieľom je priniesť do praxe ešte viac emócii.
Novému modelu Scala sa táto úloha skutočne podarila. Na jednej strane je na jej krivkách a líniách vidieť, že ide o typický model Škoda, no na druhej strane je celkom zrejmé, že toto je zároveň aj tak trochu „nová“ a iná Škoda.
Pomerne nízka predná časť prichádza s vizuálne novým usporiadaním mriežky chladiča a prednými svetlami. Práve svetlomety trojuholníkového tvaru opticky splývajúce s mriežkou chladiča, dávajú modelu mimoriadne dynamický nádych. V prípade nami testovanej najvyššej výbavy Style, sme už mali k dispozícii full LED technológiu s veľmi dobrým svetelným účinkom.
Športový predný nárazník vozidlo opticky ešte viac rozširuje a tlačí ho k zemi. Zaujme aj detail funkčných veterných prieduchov umiestnených v nárazníku, ktoré nielenže vyzerajú dobre, ale aj citeľne zlepšujú aerodynamiku.
Pri pohľade z profilu model Scala azda najviac naznačuje svoj rodinný potenciál resp. praktické využitie. Do oka padne aj veľkorysá presklená plocha s až netradične veľkými oknami umiestnenými za druhým párom dverí. V prípade testovaného vozidla sme mali k dispozícii zlatú strednú cestu v podobe kolies so 17-palcovými diskami. Tie z nášho pohľadu vyzerajú opticky atraktívne a zároveň disponujú solídnym bočným profilom. Inými slovami, ponúkajú slušný jazdný komfort.
Za dizajnovo najzaujímavejšiu považujeme napriek všetkému spomenutému zadnú časť nového modelu. Scala si odkaz modelu Rapid Spaceback môže pripomínať „frajersky“ predlženým zadným sklom. Naša verzia týmto prvkom nedisponovala. Na celkovej atraktivite jej to napriek tomu veľmi neubralo. Novým prvkom je nápis Škoda, nahrádzajúci tradičné logo, ten vypĺňa priestor medzi koncovými svetlami. Scala je naviac prvým modelom značky Škoda, ktorý v rámci zadných svetiel s full LED technológiou dostal tzv. dynamické smerovky, doteraz známe predovšetkým z luxusnej triedy.
Zadný nárazník aj napriek vizuálne naznačeným koncovkám výfukov pôsobí skôr jednoducho. Reálne vyústenie výfukového systému je ukryté až v jeho spodnej časti. Silnou dizajnovou zbraňou nového modelu Škoda Scala sú i celkovo vyvážené proporcie, ktoré dokáže ešte viac oživiť niektorý z pestrých farebných odtieňov, tak ako tomu bolo v prípade nášho červeného odtieňa.
Interiér novej generácie
Ak by sme mali vybrať len jeden prvok, z ktorého sme boli pri vozidle uchvátení najviac, bol by to interiér. Scala prichádza ako prvý model značky s novou architektúrou interiéru. V prvom rade musíme vyzdvihnúť celkové vyhotovenie a kvalitu použitých materiálov. Auto rozhodne nepôsobí ako model s hojným využitím nutných kompromisných riešení. Naopak, mnohé zapracovanie detailov dostalo akoby svoju „vlastnú dušu“ a príjemne prekvapuje. Ako príklad je možné uviesť efektné zapracovanie panelov s kľučkami predných dverí do celkovej koncepcie palubnej dosky.
Prístrojová doska pôsobí sama o sebe prehľadným a v dobrom slova zmysle jednoduchým dojmom. Jej dominantou je podľa očakávania veľká obrazovka multimediálneho rozhrania. Pre zaujímavosť, ide o doteraz najväčší monitor, aký Škoda vo svojich sériových modeloch použila. Rozhranie samé o sebe disponuje logikou ovládania, ako aj funkciami, ktoré už dôverne poznáme z iných modelov značky. Pochvalu si zaslúži aj grafická stránka. Kvalitu zobrazenia podčiarkol výstup z príplatkovej parkovacej kamery, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani mnohí oveľa drahší konkurenti.
V testovanom exemplári sme mali k dispozícii druhú najvyššiu verziu multimediálneho rozhrania. Tá si z praktickej stránky zachovala dokonca aj dva fyzické otočné ovládače po stranách. Naopak, vo funkciách nám chýbala vstavaná navigácia, ktorá je súčasťou až najvyššej verzie Amundsen. Na druhej strane, chýbajúcu navigáciu si je možné prostredníctvom dobre fungujúceho „zrkadlenia“ rýchlo nahradiť prostredníctvom mobilného telefónu. Scala v tomto smere tak trochu ale zároveň predbehla dobu. Na palube sa nachádzajú až 4 USB porty, všetky sú ale výhradne typu C, na čo treba následne myslieť v prípade fyzického párovania mobilného zariadenia, alebo prehrávania hudby z USB nosiča.
Aj napriek veľkému centrálnemu displeju si Scala zachovala samostatný modul pre klimatizáciu. Jeho riešenie nám ale na pomery značky prišlo ako zbytočne komplikované resp. mierne chaotické. Základné funkcie ako sú zmena teploty či „ofuk“ čelného skla, si aktivujete na samotnom paneli. Ak je už ale potrebná zmena smeru prúdenia vzduchu či nastavenie intenzity ventilátora, je nutné použiť pre zmenu dotykový displej. Najjednoduchším riešením je preto aktivácia automatického módu klimatizácie, ktorý ale nie každému musí vyhovovať.
Z ostatných digitálnych značiek pripomeňme, že aj Škoda Scala môže disponovať tzv. digitálnym virtuálnym kokpitom. Doplatok 504 eur, by sme ale subjektívne investovali skôr do inej výbavy. Z užívateľského hľadiska nám totiž maximálne vyhovoval a postačoval prehľadný klasický prístrojový panel s analógovými budíkmi, ktorým disponovala aj testovaná Scala.
Postupne sme sa dopracovali až k najväčšiemu tromfu kompaktného modelu značky Škoda. Azda nikoho veľmi neprekvapí konštatovanie, že reč je o vnútornom priestore. Na túto tradičnú zbraň českého výrobcu sa je možné spoľahnúť aj pri tejto novinke. Špičkový je tu predovšetkým pocit z vnútornej šírky. Práve v tomto meradle je jasné, že Scala je na rozdiel od modelu Radid Spaceback kompaktom bez kompromisov.
Okrem toho si zaslúžia pochvalu aj predné sedačky, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre tento model. Okrem dostatočne dimenzovaného sedáku i operadla sme ocenili aj ich akúsi „útulnosť“ v podobe príjemného látkového čalúnenia. Z hľadiska priestoru je na tom veľmi dobre aj druhý rad. S nadštandardnými priestorovými pomermi tu môže počítať aj pasažier s výškou presahujúcou 180 cm. Potencionálneho prostredného pasažiera bude z hľadiska priestoru najviac obmedzovať nezvykle výrazný stredový tunel.
Za nadštandardný možno v prípade modelu Scala považovať aj batožinový priestor s kapacitou 467 litrov v základnom usporiadaní. Príjemným spestrením sú aj v tomto prípade rôzne fixačné úchyty, háčiky alebo sieťky. Veľkým pozitívom je, že pod podlahou zostáva stále dostatok priestoru na umiestnenie rezervnej pneumatiky. Po sklopení delených zadných sedadiel narastie objem kufra až na 1 410 litrov. V našom prípade sme si v tejto konfigurácii museli vystačiť s nepraktickým „schodíkom“. V príplatkovej výbave sa ale podľa očakávaní nachádza i praktická medzipodlaha.
Testovaná najvyššia výbava Style ponúka vo všeobecnosti hneď niekoľko nadštandardných prvkov. Okrem už spomenutých full LED svetlometov s automatickou funkciou prepínania diaľkových svetiel, sem patrí tiež bezkľučový prístup a štartovanie, vyhrievaný kožený volant, ambientné osvetlenie interiéru, parkovacie senzory po celom obvode vozidla či box s indukčným nabíjaním mobilného telefónu. Prvky ako základný balík jazdných asistentov alebo tiež užitočný adaptívny tempomat, ktorým disponovalo naše vozidlo, sú dostupné v opcii sa akceptovateľný príplatok.
Motor pod prednou kapotou príjemne prekvapil
Z hľadiska jazdných vlastností sme boli najviac zvedaví na súžitie kompaktnej novinky s výkonnejším variatom známeho litrového 3-valca 1,0 TSI. V tomto ponímaní nás takáto kombinácia doslova pozitívne šokovala! Moderný 3-valec dokovaný turbo dúchadlom nám v modeli Scala subjektívne sedel ešte o niečo viac, ako je tomu pri modeli Fabia! Deklarovaný výkon 115 koní na kompaktnú novinku s rezervou postačuje.
Krútiaci moment aj s výkonom graduje lineárne spolu s narastajúcimi otáčkami. V hornej polovici otáčkomera k tomu zážihová motorizácia 1,0 TSI pridáva až nečakané drsný zvuk, ktorý by sme mohli interpretovať aj ako akúsi športovú emóciu. Konštrukciu s nepárnym počtom valcov si pozorný vodič všimne len pri studenom štarte resp. voľnobežných otáčkach. Inak je táto motorizácia príkladne kultivovaná.
Medzi ďalšie nesporné výhody litrového agregátu sa vďaka menšej hmotnosti radí pocitová ľahkosť na prednej náprave, čo ma vo finále pozitívny dopad na jazdné vlastnosti. Motor si okrem toho za svoje služby nepýta ani prehnane veľa paliva. Náš celkový priemer sa ustálil na veľmi slušnej hodnote 6,4 litra na každých 100 km. A to sme novú Škoda Scala rozhodne nešetrili.
S veľmi ľahkou nohou je možné jazdiť dokonca aj za menej ako 5 litrov na 100 km. Opačný extrém predstavuje dynamická jazda, kopcovitý terén alebo plne obsadené vozidlo. V spomenutých prípadoch sa spotreba pohybuje v priemere na 8 litroch na 100 km - podľa palubného počítača.
K príjemne dynamickým pocitom z pohonnej jednotky výrazne dopomáha kombinácia s 5-st. manuálnou prevodovkou. Kulisa disponuje presnými dráhami a jednotlivé prevody sú v tomto prípade veľmi rozumne odstupňované. V prípade, ak si vyslovene nepotrpíte na komfort automatického radenia, nemá pomyselná investícia do DSG prevodovky prakticky žiadne opodstatnenie.
Pocit skutočne dospelého kompaktného modelu dotvára pri testovanej novinke celkový jazdný komfort. Pochvalu si určite zaslúži príkladné odhlučnenie priestoru pre posádku. Na pomerne precízne držanie jazdnej stopy resp. podvozok ako taký, sa dá v praxi spoľahnúť aj napriek jednoduchšej konštrukcii na zadnej náprave. Zadok modelu Scala napriek tomu príliš „neznervóznie“ ani na cestách s horším povrchom. Práve typické slovenské cesty s horšou kvalitou asfaltu nepredstavujú pre Scalu, na rozdiel od niektorých konkurentov, nočnú moru.
Novinka s logom Škoda nás príjemne prekvapila ochotou, akou dokáže odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. V pozitívnej miere sa pod tento zážitok podpísali aj kolesá rozumnej veľkosti. Na skôr komfortnú ako športovú nôtu je nakoniec naladené aj riadenie. V sumári platí, že nami nakonfigurovaná Škoda Scala sa cíti ako ryba vo vode pri každodennom bežnom používaní. Na druhej strane, z času na čas sa nestratí ani pri dynamickejšom prejazde po obľúbenej „okreske“ plnej zákrut.
A náš celkový dojem?
Model Škoda Scala prináša do ostro sledovanej kategórie kompaktných modelov čerstvý vietor. Novinka boduje predovšetkým neopozeraným dizajnom s mnohými imidžovými vychytávkami. Nezabúda pritom ani na tradične silnú stránku značky Škoda, ktorou je praktickosť a celková využiteľnosť. Jazdné vlastnosti nakoniec ideálne zapadajú do celkovej mozaiky.
V Žiline si nový model Škoda Scala môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Škoda v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s.r.o., na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Škoda.
Výbava - Cena
Plusy
Mínusy
Technické parametre
Model | Škoda Scala 1,0 TSI Style |
Motor | benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 3 |
Výkon kW / koní | 85 / 115 |
Krútiaci moment | 200 Nm |
Pohotovostná hmotnosť | 1240 - 1386 kg |
Maximálna rýchlosť | 201 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 | 9,8 s |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,3 - 6,3 l / 100 km |
Spotreba počas testu | 6,4 l / 100 km |
Pneumatiky | Bridgestone Turanza |