V Žiline si môžete zajazdiť ako na pretekárskom okruhu, dokonalý zážitok ponúka simulátor SimRace


Lifestyle

Foto: V Žiline si môžete zajazdiť ako na pretekárskom okruhu, dokonalý zážitok ponúka simulátor SimRace
Zobraziť galériu

Jeden z najvyspelejších simulátorov, ktorý ponúka reálne situácie z pretekárskej trate, si môžete vyskúšať aj na Vlčincoch v Žiline. SimRace je zdroj adrenalínovej zábavy nielen pre amatérskych jazdcov, ale aj pre profesionálov, ktorí si môžu vylepšiť svoje zručnosti.

Prvý profesionálny simulátor na Slovensku prináša do Žiliny svetové okruhy a pretekárske autá. Je to miesto, kde sa pretekári a petrol-head nadšenci môžu cítiť ako na reálnom okruhu. Teda okrem vône spáleného benzínu, pneumatík a bŕzd. Autori tohto nápadu vysvetlili, ako a prečo vznikol, a tiež čo všetko ponúka.

Ako sa zrodí nápad vytvoriť simulátor typu SimRace?

Samotná myšlienka sa tvorila niekoľko rokov a vznikla jednoznačne z nášho nadšenia pre motoršport. Všetko to začalo ešte v detskej izbe na lacnom volante, po rokoch to boli motokáry a reálne okruhy.

Ako technológia simulátorov napredovala, začali sme s kolegom hľadať ten “náš”. Cieľ bol jednoznačný - nájsť profi nástroj a nie hračku. Nájsť simulátor, na ktorom budú trénovať a baviť sa pretekári a nadšenci motoršportu akými sme my sami.

Cestovali sme po Európe a testovali, nakoniec nám však stačilo zájsť do susednej Českej republiky. Pretekári Petr Lisa a Pavel Dyk z MotorsportSimulator postavili za 15 rokov vývoja presne to, čo sme hľadali. Teda vlastne, ďaleko viac. O približne 3 mesiace od tohto stretnutia vznikol v Žiline SimRace.

Čím sa váš simulátor líši od ostatných?

Problém väčšiny pohyblivých simulátorov je neskorá odozva a samotná reálnosť pohybu. Simulátory, ktoré sa snažia vytvárať preťaženie pri zatáčaní, pridávaní či brzdení, sú pomalé a pohyb je oneskorený. Navyše, nikto nedokáže to preťaženie udržať napríklad pri prejazde celej zákruty.

Objavili a vyskúšali sme rôzne ďalšie technológie, ale buď to nezodpovedalo realite, alebo to bolo akoby ste jazdili pretekárske auto s podvozkom z SUV. Nám sa zdala jednoznačne najreálnejšia technológia troch elektromotorov. Hýbe sa iba jazdec a pedále a volant zastávajú fixné, čo je dôležité napríklad pri brzdení.

Galéria: 8 fotiek

Elektromotory riadia karbónovú sedačku a rýchlosť pohybu prispôsobujú typu auta. Ukazujú presne v danom momente jazdcovi náhlu zmenu pohybu a pretáčavý šmyk. Jazdec to cíti cez chrbát. Tak, ako je to v skutočnom aute.

Je kúpa takéhoto zariadenia nákladná?

Vzhľadom na to, čo všetko simulátor ponúka a aké technológie sú v ňom použité, je jeho cena približne 60 000 eur.

Nebolo by vhodnejšie za takúto cenu zakúpiť auto a jednoducho jazdiť?

Musím povedať, že najlepšia je kombinácia týchto dvoch vecí. Všetko ale záleží od rozpočtu. Návšteva okruhu je finančne veľmi náročná, opotrebenie auta je extrémne. Pre predstavu, náklady sa pohybujú v stovkách až tisícoch eur počas jediného dňa. Teda ak jazdec neurobí chybu.

Preto nám dáva zmysel, aby simulátor dopĺňal reálnu jazdu. Naším cieľom je zákazníkov maximálne pripraviť, aby si deň na okruhu užili v bezpečí a naplno. Rovnako aby spoznali trať, techniku jazdenia a pravidlá.

V čom spočíva príprava zákazníkov?

Vždy je to individuálne. Ak k nám príde začiatočník, ktorý na okruhu nikdy nebol, prechádzame si základy ako ideálna stopa, brzdné body, prejazdy a výjazdy, práca s volantom a podobne. Ak je to niekto skúsený, trénujeme detaily a vyhodnocujeme dáta cez telemetriu - simulujeme napríklad kvalifikačné kolá či pretekárske tempo.


Môže si k vám prísť zajazdiť ktokoľvek?

To je veľmi dobrá otázka. Áno, ktokoľvek nad 15 rokov. V prvom rade je pre nás motoršport o zábave, emóciach a komunite. To sa snažíme budovať aj u nás v SimRace.

Máme veľa zákazníkov, ktorí sú nadšenci, avšak na okruhu nikdy neboli. A ani neplánujú, čo je úplne v poriadku. Rovnako máme aj simulátorových jazdcov, ľudí, ktorí sprevádzajú okruhovú sériu, ktorú pozerajú v televízii. Ale spája nás to rovnaké - motoršport.

Chcel by som si zmerať sily s kamarátmi, dá sa pretekať aj proti sebe?

U nás v SimRace zatiaľ takúto možnosť neponúkame, navyše sa zákazníkovi popri jazde neustále venuje inštruktor. Každopádne túto otázku sme dostávali veľmi často. Preto už v júli otvárame v rovnakej budove prvé simracingové centrum na Slovensku - RaceSpot.

Galéria: 8 fotiek

Bude to odlišný koncept od SimRace. Nebudú to pohyblivé simulátory, ale stále v špičkovej kvalite, kde si traja naraz vedia zapretekať na okruhoch, v rally či dokonca vyskúšať offroad.

Čo nájdeme v ponuke vozidiel?

Myslím, že naozaj každý si príde na svoje. Máme viac ako 200 okruhov a áut, všetko na základe reálnych dát. Takže všetky svetové okruhy, ale aj tie naše. Slovakia Ring, Brno, Most, Hungaroring a ďalšie. Z áut vieme nastaviť od Mazdy MX-5, Prototypy LMP1 až po F1.

Je  potrebné sa na jazdu vopred rezervovať?

Áno, je to hlavne pre zákazníkov lepšie. Keďže návšteva u nás trvá v priemere viac ako hodinu, čakanie nikoho nebaví, aj keď máme dobrú kávu :-). Preto si nastavujeme termíny zo zákazníkmi aspoň deň vopred. Stačí nám napísať, zavolať alebo spraviť rezerváciu cez našu stránku www.simrace.sk.

Potom len prísť a užiť si to.

 





Zdroj: PR SimRace Žilina

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie v Žilinskom kraji