Obyvateľov žilinskej mestskej časti Hliny obmedzuje statická doprava. V okolí ulice Ivana Krasku sa denne stretávajú s problematickým parkovaním automobilov, ktoré zhoršuje prejazdnosť ulice a priechodnosť chodníkov pre chodcov. Na komplikácie nás upozornili čitatelia v uplynulých týždňoch.
K problémom dochádza najčastejšie vo večerných hodinách, kedy ulicu zaplnia odstavené motorové vozidlá. Tie bránia plynulej jazde ostatných áut a tiež znemožňujú prechod najmä rodičom s kočíkmi či imobilným obyvateľom na vozíčkoch. Dôvodom môže byť práve nedostatok parkovacích miest v blízkosti bytových domov.
Podnety na zlú situáciu eviduje aj žilinská mestská polícia, ktorá podniká kroky s cieľom jej zmiernenia. Majitelia áut blokujúci cestu či chodník môžu po novom dostať pokuty poštou. Príslušníci využívajú na riešenie priestupkov v doprave inštitút objektívnej zodpovednosti.
„Mestská polícia Žilina eviduje oznamy v súvislosti so státím vozidiel v rozpore so všeobecnou úpravou cestnej premávky na uvedenej ulici. Na ich základe je miesto predmetom kontrol a vodiči vozidiel stojacich v rozpore so zákonom, sú riešení v kompetenciách útvaru. Za účelom riešenia stavu je využívaný aj inštitút objektívnej zodpovednosti,“ potvrdil zástupca náčelníka mestskej polície Martin Matejko.
Vláda schválila novelu zákona o cestnej premávke, ktorá upravuje spôsob, akým môžu mestá a obce riešiť nesprávne parkovanie automobilov. Samosprávy doteraz nemali možnosť uplatňovať objektívnu zodpovednosť pri riešení deliktov a museli tak zakladať na autá blokovacie zariadenia.
Mestá a obce však môžu od 1. mája 2021 pokutovať držiteľov vozidiel za porušenie ich povinností formou objektívnej zodpovednosti, na čo stačí dôkaz v podobe fotografie. Sankcia za nerešpektovanie predpisov bude následne doručená poštou na adresu uvedenú v evidencii.
Zlepšiť situáciu na Hlinách má nový projekt upokojenia dopravy
Niektoré ulice v časti Hliny boli od novembra zjednosmernené. V rámci projektu upokojenia dopravy sa vyznačili oficiálne parkovacie miesta a znížila sa aj rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. Cieľom je znižovanie rizika vzniku dopravných kolízií a zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov.