V skanzene Vychylovka v Novej Bystrici prechádza rekonštrukciou jeden z úsekov výnimočnej Historickej lesnej úvraťovej železnice. Rekonštrukcia je súčasťou Programu cezhraničnej spolupráce Interreg s Poľskom a projektu Spoločne v harmónii prírody, tela a duše.
„Rekonštrukcia bola vzhľadom na havarijný stav trate a opôr mostných objektov nevyhnutná. Stalo sa tak najmä v dôsledku erozívnej činnosti vody Chmúrovho potoka. Na viacerých miestach boli nevyhovujúce drevené podvaly, výhybky, opotrebované koľajnice,“ informuje Peter Mrvečka, riaditeľ odboru správy majetku a investícií ŽSK.
Práce vo Vychylovke začali ešte v júni minulého roka, v zimnom období boli prerušené. Rekonštrukcia úseku by mala byť ukončená v októbri 2022. Náklady na realizáciu stavebných úprav sú 1,8 milióna eur.
„Odvodnili sme územie v tesnej blízkosti železnice, spodok železnice je už hotový, rovnako tak priepusty a zrekonštruované sú aj všetky nosné časti mostných konštrukcií. V tomto období prebiehajú práce na železničnom zvršku pre traťovú rýchlosť 20 km/hod,“ objasňuje Mrvečka.
Rekonštruovať sa bude aj nástupište v stanici „Kubátkovia“ a úrovňové priecestia vrátane novej kabelizácie. Vznikne aj odstavná koľaj v stanici Skanzen.
Železnica vo Vychylovke je v súčasnosti jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe a jednou z troch na svete. Z tohto dôvodu bola železnica v roku 1991 vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku.
Kysucká lesná železnica vznikla v rozmedzí rokov 1915 – 1918 a pôvodne slúžila na prepravu dreva. Viedla z Oščadnice do stanice Chmúra vo Vychylovke. V súčasnosti ju využíva Kysucké múzeum na prevoz návštevníkov cez areál Múzea kysuckej dediny vo Vychylovke.