Diaľnica D3 na Kysuciach je znovu o niečo bližšie k realizácii. Informovala o tom Národná diaľničná spoločnosť, ktorá verejnosti predstavila záverečnú správu EIA, ktorá posudzovala vplyv projektu na životné prostredie.
Viac než 11-kilometrový úsek diaľnice medzi Brodnom a Kysuckým Novým Mestom má zásadným spôsobom pomôcť regiónu. Pri výstavbe sa má zároveň maximálne dbať na citlivý prístup k životnému prostrediu.
„Dotknutej verejnosti Národná diaľničná spoločnosť predstavila spôsob zapracovania pripomienok dotknutých subjektov a verejnosti k výstavbe úseku, vrátane vibračnej štúdie, hlukovej štúdie či emisnej štúdie. Ďalej výsledky inventarizácie biotopov alebo posúdenie rizík súvisiacich so zmenou klímy,“ priblížili diaľničiari.
Súčasťou projektu má byť aj niekoľko ekoduktov - zelených mostov, cez ktoré môže prechádzať zver. Na Slovensku sú zatiaľ len tri, na novej diaľnici majú pribudnúť ďalšie štyri. Umelé ekokoridory plánujú vybudovať v Oščadnici, v Kysuckom Lieskovci a cez Kysuckú bránu. Okrem toho ostanú zachované aj prirodzené trasy pre zver ponad tunely a popod mosty.
V procese výstavby je aktuálne zelený most vo Svrčinovci, ktorý mal byť dokončený ešte minulý rok. Problémom však bola rómska osada, kvôli ktorej sa termín realizácie predĺžil. Slovensko kvôli tomu prišlo aj o časť financií z eurofondov.
Krajine však hrozí omnoho väčšia strata. Na dostavbu diaľnice D3 je v tomto programovom období vyčlenených takmer 800 miliónov eur z nových eurofondov. Túto sumu však treba vyčerpať do roka 2029.
„Pre Národnú diaľničnú spoločnosť je kysucká D3 jeden z najdôležitejších projektov,“ ubezpečujú verejnosť diaľničiari. To, či sa významný úsek podarí včas dokončiť, však jasné nie je.