Na včerajšom zasadnutí žilinského mestského zastupiteľstva poslanci odsúhlasili výmenu pozemkov s podnikateľom Milanom Klenčákom. Podobná dohoda o zámene mestských parciel za pozemky vo vlastníctve podnikateľa a jeho firmy bola v rokovaní aj v decembri 2023, vtedy ju však väčšina poslancov zmietla zo stola. Čo sa za štyri mesiace zmenilo?
Cieľ mesta ostal rovnaký - získať strategické pozemky potrebné pre pripravované projekty či tie, ktoré už samospráva využíva. Konkrétne išlo o parcely pod chodníkom a podchodom na ulici Vysokoškolákov, časťou pešej zóny a vstupu do nej, ktorý je potrebný na rekonštrukciu mestskej pamiatkovej rezervácie, pod časťou cesty a autobusového zálivu za starým Tescom ako aj pozemok pod plánovanou cyklotrasou na Bánovskej ceste.
Klenčák mal pôvodne získať viacero zaujímavých parciel vrátane parkovacích miest na Bulvári či lukratívneho pozemku vo vilovej štvrti na Bôriku. Práve ten spôsobil najväčší rozbroj v mestskom zastupiteľstve. Viacerí poslanci na čele s Vladimírom Random na základe nezávislého znaleckého posudku tvrdili, že je omnoho drahší a samospráva by zámenou prišla o státisíce eur. V novom návrhu preto figurovali len pozemky na Bulvári, pri lezeckej stene na Bôriku a pribudla časť parkoviska pri predajni Mercedes-Benz na Rosinskej ceste, ako aj takmer 900 metrov štvorcových z veľkého mestského pozemku za touto predajňou.
Mesto ponúka celkovo 2 340 metrov štvorcových plochy v hodnote približne 334 639 eur za podnikateľových 1 367 metrov štvorcových, ktoré majú stáť 334 654 eur. Na cenách sa obe strany dohodli počas rokovaní a vychádzajú z viacerých znaleckých posudkov. Podľa Randu však chce mesto zaplatiť za niektoré Klenčákove pozemky približne 3,5-krát viac, než je ich trhová hodnota podľa realitnej kancelárie RED.
Návrh sa vo viacerých prípadoch prikláňa k sume určenej podnikateľom - za pozemky ocenené na 34 606 eur má mesto zaplatiť 96 500 eur. Naopak, Klenčák ponúka za pozemok ocenený na približne 17-tisíc eur 41 400 eur. Parcela pri Mercedese zas bola ohodnotená na 203-tisíc eur, no mesto ju predáva za nižšiu cenu - menej než 183-tisíc eur.
„V uznesení sme však vychádzali zo sumy určenej znaleckým posudkom č. 50/2023, ktorá je síce nižšia, avšak tento postup je v súlade s čl. 11 ods. 3, písm. e) Zásad hospodárenia a nakladania s majetkom mesta Žilina, v zmysle ktorého je možné znížiť cenu oproti všeobecnej hodnote v prípade, ak tento prevod prispeje k riešeniu súdneho sporu,“ píšu predkladatelia v návrhu uznesenia.
Klenčák totiž splnil svoje hrozby potom, ako poslanci v decembri zamietli prvú navrhovanú zámenu. Podnikateľ a jeho firmy podali niekoľko žalôb na mesto Žilina, v ktorých žiadali zaplatenie bezdôvodného obohatenia za užívanie pozemkov v ich vlastníctve samosprávou. Súčasťou novej zámennej zmluvy je aj podmienka, že Klenčák zastaví súdne konanie.
Tak, ako aj v decembri, vyvolalo prednesenie návrhu uznesenia rozsiahlu debatu na mestskom úrade. Materiál pripravili a najviac obhajovali poslanci Martin Kapitulík, Jozef Juriš, Ján Ničík a Peter Steinhübl. Proti vystupoval najmä Vladimír Randa a Dušan Maňák. Okrem argumentov o nevýhodnosti výmeny videl Randa hlavný problém v tom, že niektoré z Klenčákových pozemkov mali v skutočnosti patriť mestu.
Tvrdil, že podľa získaných dokumentov boli parcely pod pešou zónou v minulosti vyvlastnené. Kapitulík však oponoval, že majiteľom nikdy nebola vyplatená vyvlastňovacia náhrada. Obáva sa, že pokiaľ by mesto vstúpilo do súdneho sporu o určenie vlastníka, prehralo by. Práve o vstup do pešej zóny sa samospráva neúspešne súdila už v roku 2021.
„Máme skúsenosti z mnohých súdnych sporov, kde mesto bolo priamym alebo nepriamym účastníkom, že podľa zákona je vlastník povinný strpieť to vyvlastnenie iba za náhradu a nezaplatením náhrady neboli splnené podmienky vyvlastnenia, čiže máme za to, že na súde by sme nemali šancu uspieť, keby sme sa súdili o určenie vlastníckeho práva k tomuto pozemku,“ povedal Kapitulík. To, či vyvlastnenie bolo alebo nebolo právoplatné, zatiaľ známe nie je.
„Vieme, že boli ,nespochybniteľné a 100-percentné’ dôkazy, ako vieme získať pozemok v Trnovom pod miestnou komunikáciou, dnes tam stále ľudia chodia po tankodrome. Prehrali sme súd na najvyššom súde. Hovorili sme, že vieme získať vecné bremeno, dodnes ho nemáme, a kto na to dopláca, sú občania,” argumentoval Juriš v prospech výmeny s tým, že nechce, aby sa mesto doťahovalo na súdoch 5 až 10 rokov namiesto zveľaďovania svojho majetku.
Maňákovi sa zas nepáčil spôsob, akým jedná podnikateľ. Všetky pozemky, ktoré samospráva potrebuje, totiž nadobudol v posledných rokoch a zväčša za nižšie ceny. Poslancovi výmena pripomína slotovské spôsoby. „Pozemok pri Tescu bol kúpený za 500 eur, dnes je nám predávaný za 20 971 eur. Je nám predávané niečo, čo je veľmi pravdepodobne naše, čo kupujeme 40-krát drahšie, ako to získal ten, čo nám to predáva,“ dodal Randa.
Nepáčil sa mu ani spôsob, akým boli poslanci o zámene informovaní. Materiál nebol prejednaný v niektorých komisiách, pretože nebol zverejnený na stránke mesta a je podľa neho zmätočne napísaný. S výmenou pozemkov na Bulvári ani pri Mercedese navyše nesúhlasil ani Útvar hlavného architekta. Problém pri druhom spomínanom pozemku videl v tom, že mesto vlastní väčšiu plochu, z ktorej má pri výmene vyčleniť tú najlepšiu časť za nižšiu cenu. Predmetom rokovania mestského zastupiteľstva bol aj v roku 2020, odčlenenie „malej“ parcely však vtedy neprešlo.
Kapitulík mu na to odpovedal, že časť mestskej parcely za predajňou Mercedes si svojvoľne ohradili ľudia, ktorí tam majú záhrady. Mesto preto plánuje po jej rozdelení podať žaloby za bezdôvodné obohatenie. Reagoval aj na argument, že niektoré pozemky boli v minulosti vyvlastnené. Pokiaľ by to bola pravda, mestu sa stále neoplatí púšťať do súdnych sporov. Zbytočne môže prísť nielen o čas, ale aj o eurofondy.
Hoci zazneli rôznorodé názory, ako aj žiadosť o odloženie materiálu na ďalšie rokovanie, krátka prestávka mimo kamier nezrovnalosti objasnila. Po návrate prešli poslanci rovno k hlasovaniu, ktorým zámenu pozemkov odobrili. Za schválenie hlasovalo 20, proti 7 a nezdržal sa nikto.
Okrem samotnej výmeny pozemkov bol súčasne schválený aj ďalší bod návrhu, ktorým sa mesto zaviazalo odkúpiť zelenú plochu pri križovatke na Predmestskej. Ide o parcelu s veľkosťou 581 metrov štvorcových za 71 172 eur. Útvar hlavného architekta pred rokovaním nestihol dodať stanovisko k tomuto kroku.
Klenčákova spoločnosť sa zas zaviazala v budúcnosti predať mestu Žilina pozemok na ulici Vysokoškolákov, ktorý samospráva potrebuje na rozšírenie cesty. Menej než 7 metrov štvorcových dostane mesto za euro, menej než 20 za cenu stanovenú znaleckým posudkom.