Národná diaľničná spoločnosť plánuje dobudovanie druhej polovice diaľničného úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov. Náklady na výstavbu sa však podľa aktualizovanej štúdie predražia takmer dvojnásobne. Upozornil na to Útvar hodnoty za peniaze na sociálnej sieti.
Spomínaný 5,3-kilometrový úsek diaľnice začína v Oščadnici, niekoľkými oblúkmi stúpa k tunelu Horelica a končí pred miestnou komunikáciou v Čadci. Existujúca cesta prvej triedy I/11 vrátane využívanej tunelovej rúry sa stane ľavým jazdným pásom diaľnice.
Dostavať sa má rovnako dlhý pravý jazdný pás spolu s pravou rúrou tunela Horelica, ktorá bude merať 600 metrov. Pôvodná cena projektu bola v štúdii uskutočniteľnosti stanovená na necelých 236 miliónov eur. V aktualizácii už diaľničiari uvádzajú viac než 433 miliónov eur. Suma sa teda zvýšila o skoro 198 miliónov eur.
„Rozdiel vo výške nákladov bol spôsobený pridaním časti stavby (stavebných objektov) z predchádzajúceho úseku diaľnice, konkrétne Strediska správy a údržby diaľnic Oščadnica a odpočívadla Oščadnica, ktoré boli v čase vypracovania štúdie realizovateľnosti súčasťou predchádzajúceho úseku D3 Kysucké N. Mesto – Oščadnica,“ vysvetľujú diaľničiari.
Ďalším dôvodom zvýšenia potrebnej investície má byť nárast cien práce aj materiálov oproti roku 2020, kedy bola vytvorená dokumentácia stavebného zámeru. Na všetky avizované zmeny sa pozrie Útvar hodnoty za peniaze, ktorý do konca mája zverejní hodnotenie projektu.
„Vzhľadom na lokáciu projektu a existenciu jednej tunelovej rúry tunela Horelica, pri tomto projekte je pomerne malý priestor na minimalizovanie nákladov. Výstavba polovičného profilu tohto úseku diaľnice patrí medzi finančne náročnejšie úseky diaľnic a rýchlostných ciest, no príčinou je objektová skladba úseku, ktorá tvorí množstvo mostov v technicky náročnom teréne,“ priblížili diaľničiari.
Ako uvádza Národná diaľničná spoločnosť, dostavba D3 patrí medzi dopravné priority, keďže kapacita existujúcej cesty je naplnená na viac než 90 percent. V roku 2023 prešlo existujúcim úsekom a cez tunel Horelica denne v priemere 18 400 vozidiel. Diaľnica je zároveň súčasťou základnej Transeurópskej dopravnej siete so záväzkom dobudovania do roku 2030.
Aktuálna intenzita dopravy navyše dosahuje hraničnú hodnotu, ktorá je ešte považovaná za bezpečnú pre prevádzku tunela. Druhá rúra je preto viac než potrebná. Diaľničiari nechcú, aby sa po dobudovaní druhého pásu vodiči rozhodli využívať namiesto obchvatu radšej prejazd centrom mesta. Uvažujú preto, že úsek medzi Oščadnicou a Čadcou nespoplatnia.