Očná klinika VESELY otvorila v Žiline novú pobočku, prináša starostlivosť podľa svetových štandardov


Foto: Očná klinika VESELY otvorila v Žiline novú pobočku, prináša starostlivosť podľa svetových štandardov
Galéria: 12 fotiek

Rodine Veselých patrí v očnej oftalmológii viacero prvenstiev. Prvá učebnica očného lekárstva, prvá ambulantná operácia sivého zákalu bez nutnosti hospitalizácie či prvá implantácia prvej multifokálnej šošovky na Slovensku. Ich meno dobre poznajú aj mnohí Žilinčania – MUDr. František Veselý pracoval dlhých 20 rokov ako primár očného oddelenia v žilinskej nemocnici.

Známi oční lekári založili v roku 2011 Očnú Kliniku VESELY v Bratislave, nasledovala pobočka v Poprade a neskôr aj v Košiciach. Najnovšie sa špičkoví odborníci opäť vracajú do Žiliny s novým pracoviskom v modernej budove na Obchodnej ulici. S akými výzvami do nášho regiónu prichádzajú? O samotnej klinike a zákrokoch, ktorým sa venujú, nám porozprával jej zakladateľ MUDr. Pavol Veselý.


Kliniku ste založili v Bratislave, nasledovali pracoviská v Poprade a Košiciach. Prečo ste sa do štvorice rozhodli pre Žilinu?

Vyrastal som tu a stále sa cítim byť Žilinčanom, aj keď žijem v Bratislave. Vždy keď hrá Slovan so Žilinou, fandím žlto-zeleným. Mám k tomuto mestu veľmi vrúcny vzťah. Spolu s rodičmi spomíname naň v dobrom, máme tu veľa priateľov. Jedným z dôvodov je aj to, že sme mali z tohto regiónu veľa pacientov a dochádzali za nami do Bratislavy.

Cítite, že je to väčší záväzok, keď tu máte známych a priateľov?

Je to veľmi osobné. Hneď jedna z prvých štyroch pacientiek bola moja bývalá učiteľka zo základnej školy. Je to úplne iné, ako keď sa otvárala klinika v Poprade alebo Košiciach.

Môj otec bol primárom očného oddelenia v žilinskej nemocnici 20 rokov. Keď odišiel, nechal tu excelentne fungujúce očné oddelenie a výraznú stopu, ktorá bola a stále je značkou kvality. Preto je naším záväzkom a povinnosťou poskytovať zdravotnú starostlivosť, ktorá bude prvotriedna. 

V čom je klinika v Žiline iná od vašich ostatných pracovísk? Poďme si ich porovnať.

Poučili sme sa z chýb, ktoré sme pri realizácii jednotlivých pobočiek urobili. Či už organizačných, prístrojových alebo priestorových. Toto pracovisko je veľmi orientované na pacienta, jeho pokoj a to, aby mal čo najmenší stres z toho, že je v medicínskom zariadení. Je urobené tzv. okružným spôsobom. To znamená, že pacient príde na recepciu, sadne si do čakárne, prejde cez pracovisko sestier, pracovisko lekárov a kruhom sa opäť vráti na recepciu. Unikátni sme aj tým, že sme Veselí. 

Výstupy pacientov sa snažíme zlúčiť tak, aby mal lekár všetky informácie z vyšetrení dostupné na jednom mieste, vedel sa v ňom zorientovať, stretol sa s ním už pripravený a vedel, čo ho trápi. Dôležitý je však aj rozhovor so samotným pacientom, ktorým si lekár informácie doplní. Zároveň máme k dispozícii prístrojové vybavenie, ktoré je aj na pomery našej siete kliník nadštandardné a máme ich jediní na Slovensku.

To sú napríklad aké?

Máme viacero prístrojov, ktoré ponúkajú detailnejšiu analýzu rôznych chorôb pacientov a väčšiu istotu pri liečbe. Nemyslím si však, že v Žiline a okolí sa poskytuje zlá zdravotná starostlivosť, práve naopak. Žilinské očné oddelenie je jedno z najlepších na Slovensku a naše pôsobenie nie je v pozícii konkurencie. Je tu veľmi veľa pacientov, ktorí potrebujú pomoc a my chceme do istej miery aj odbremeniť ostatné pracoviská. 

Sú však určité špecifické pododbornosti, v ktorých sme unikátni na celom Slovensku. Na našich pracoviskách sa uskutoční najväčšie množstvo transplantácií rohoviek. Vieme zachytiť rôzne ochorenia rohovky v skorých štádiách a vieme ich vyliečiť tak, že sa pacienti ochorenia úplne zbavia alebo sa aspoň zastaví. 

Ako jediní na Slovensku používame tzv. individualizovaný LASIK. Funguje na princípe odtlačku - urobíme sken dioptrií a na základe toho dokážeme dioptrickú chybu presne odstrániť. Do Žiliny sme priniesli aj femtosekundový laser na operáciu sivého zákalu. Ten dokáže operáciu veľmi výrazne zrýchliť a urobiť ju oveľa bezpečnejšou a šetrnejšou.

Poďme pacienta previesť návštevou kliniky v prípade, že chce ísť na laserovú operáciu očí. Aký je postup?

Objedná sa, príde na recepciu, zaregistrujú ho a chvíľu si posedí v čakárni. Sme veľmi orientovaní na pacienta, takže u nás v čakárni nenájdete televízor ani hrajúce rádio. Sú to rozptyľujúce podnety a myslíme si, že u lekára sa má pacient sústrediť sám na seba. Potom ho odborné asistentky prevedú cez sériu vyšetrení, kde zistíme o jeho očiach všetko, čo sa len dá. Potom má konzultáciu a vyšetrenie u lekára, ktorý zváži, či je vhodným kandidátom na zákrok a indikuje operáciu. 

Znie to veľmi jednoducho, ale proces predoperačných vyšetrení trvá približne 2 až 2,5 hodiny. Aj preto je naše prístrojové vybavenie tak veľmi špecifické. Zisťujeme rôzne vlastnosti rohovky, zrenice, šošovky, sietnice. Zisťujeme, či ten človek nemá skryté chybné postavenie očí, vykonávame špeciálne 3D digitálne mapy dioptrických chýb.

Naše kritériá na to, aby niekto mohol ísť na operáciu, sú veľmi prísne, približne 4 z 10 ľudí odmietneme operovať. Nie preto, že by sme sa báli, ale práve preto, že máme detailnejší pohľad a vieme, v ktorých prípadoch sa operácia už nemôže robiť, lebo by to mohlo v budúcnosti ohroziť zrak pacienta.

Môžu ísť na operáciu očí aj starší ľudia? 

Prichádzajú k nám aj starší pacienti, ktorí nosia okuliare na diaľku, aj na čítanie a chcú sa ich zbaviť. Prechádzajú podobným procesom, ako všetci ostatní, akurát u nich nerobíme laserovú operáciu dioptrickej chyby, ale operáciu, pri ktorej vymeníme ich horšie alebo slabo fungujúcu očnú šošovku za novú, umelú vnútro-očnú šošovku. 

Podľa čoho sa rozhodujete, ktorú metódu operácie zvolíte?

Metód, ktoré umožňujú korigovať dioptrické chyby, je približne šesť. Pri voľbe zohľadňujeme výšku dioptrickej chyby, vek pacienta, jeho životný štýl, pracovné povinnosti a povahové vlastnosti. Na základe týchto faktorov zvolíme, ktorá metóda je najvhodnejšia.

Ako s tým súvisia povahové vlastnosti a životný štýl? 

Veľmi. Extrémne pedantní ľudia nie sú najideálnejší kandidáti na operáciu, pri ktorej sa mení šošovka v oku. Po operácii to totiž nie je jednoduché a takýto ľudia môžu mať z toho stres. Hľadáme im preto inú alternatívu. Vždy sa snažíme nájsť riešenie, ktoré pacienta urobí okamžite čo najspokojnejším bez toho, aby musel prechádzať periódou adaptácie. Tomu prispôsobujeme celý chodník, ktorý s nim prejdeme. 

Čo sa týka životného štýlu… predstavte si, že máte 64 rokov a hlavné činnosti, ktoré robíte, sú šoférovanie, pozeranie televízie, turistika a varenie. Vôbec nepoužívate mobilný telefón a vôbec nečítate. V takomto prípade nebudeme hľadať riešenie, ktoré by pokrývalo všetky tri vzdialenosti. Budeme sa snažiť dokonalo pokryť diaľku, keď šoférujete, aby ste dobre videli cez deň aj v noci, aby ste dobre videli na turistike a keď budete krájať cibuľu. 

Keby ste povedali, že veľa čítate aj veľa šoférujete, tak sa zase budeme snažiť hľadať riešenie, ktoré je vhodné pre tento typ zrakových požiadaviek. 

Môže sa dioptrická chyba po operácii vrátiť? Môže sa v tomto prípade zákrok zopakovať?

Všetky predoperačné vyšetrenia by mali byť urobené tak, aby sa takáto eventualita nevyskytla. Žiaľ, stáva sa to. Incidencia toho, že sa dioptrická chyba vráti, sa hýbe na úrovni 1 z 300 až 1000 pacientov.  Bohužiaľ, tých pacientov je v poslednej dobe trošku viac práve preto, že trávime viac času v kanceláriách, pri počítači, s mobilom, tabletom… Ľudia, ktorí už boli krátkozrakí, majú náchylnosť k tomu, že si krátkozrakosť privodia znova.

Keď sa dioptrická chyba pacientovi vráti, myslím si, že je povinnosťou každého dobrého pracoviska mu ju bezplatne znova odstrániť. Dá sa to opakovať dovtedy, kým nenarazíme na hranicu anatomicko-fyziologických parametrov, čiže hrúbku rohovky 400 mikrometrov. Ale ešte som sa nestretol s tým, že by sa dioptrická chyba musela laserovať viac ako dvakrát. 

Môže byť problémom aj, naopak, príliš hrubá rohovka?

Áno. To je dôvod, pre ktorý nerobíme laserové zákroky deťom a mladým ľuďom. Keď k nám príde pacient, ktorý má čerstvých 18, povieme mu, aby prišiel radšej keď bude mať 19 alebo 20. Mladí ľudia majú ešte dobré regeneračné vlastnosti a to, čo im z rohovky dokážeme odlaserovať preč, im za istých okolností môže „dorásť“ späť a dioptrická chyba sa vráti.

Poďme si priblížiť niektoré zákroky, ktoré na vašej klinike vykonávate. Napríklad operácia extrémne vysokých dioptrií – ako prebieha?

Extrémne vysoké dioptrie u nás začínajú pri –10 dioptriách. V takom prípade nie je možné robiť korekciu štandardným laserovým zákrokom, ale robí sa implantácia fakických šošoviek. To znamená, že do vnútra oka sa vloží tenká šošovka, ktorá má veľmi podobné vlastnosti ako bežná kontaktná šošovka, ale ostáva tam natrvalo. Práve vďaka nej dokážeme korigovať aj veľmi vysoké dioptrické chyby.

A čo blefaroplastika – je rozdiel, keď sa tento zákrok vykoná na očnej klinike a estetickej klinike?

Operáciu by mal vždy robiť skúsený lekár. Reálne je jedno, kde si na stoličku sadne – či na estetickej, očnej, alebo plastickej klinike. Dôležité je, aby to vedel robiť. Oční lekári sa však vedia v oblasti očí pohybovať najlepšie, majú najdlhšiu prax a koncentrácia vedomostí na región oka je v tomto prípade najväčšia. Zároveň vedia zvážiť aj ostatné parametre, ktoré do celého procesu vstupujú, ako pohyblivosť mihalníc, uzatváranie oka a podobne.

Na záver nám prezraďte, na ktoré úspechy kliniky ste najviac hrdý? 

Nie som hrdý na úspechy samotnej kliniky, ale na úspechy kolegov. Podarilo sa nám po celom Slovensku vybudovať tím zodpovedných a šikovných ľudí a som hrdý na to, ako sa starajú o svojich pacientov a aké majú výsledky. Spokojnosť pacienta je to, na čo sme všetci hrdí. Našim úspechom je to, že nám dôverujú a vracajú sa k nám so svojimi deťmi či rodičmi. 


Žilinská pobočka kliniky VESELY je už otvorená a prijíma nových pacientov. Prvú operáciu realizovala skúsená očná chirurgička MUDr. Andrea Falátová, ktorá dlhé roky pôsobí na očnom oddelení žilinskej nemocnice a svoje viac ako 30-ročné skúsenosti teraz uplatňuje aj na poste primárky nového pracoviska.  

Ako hodnotíte prvú operáciu na žilinskej pobočke kliniky VESELY?

Výborne. Bola to operácia sivého zákalu s použitím femtosekundového laseru, ktorý je rýchlejší a pre oko výrazne šetrnejší v porovnaní s ultrazvukom. Pri niektorých stavoch je jeho použitie až nevyhnutné, napríklad vtedy, keď má pacient zníženú kvalitu rohovky alebo keď je väčšia záťaž na podporný aparát šošovky. 

Je to výzva pracovať súčasne aj v žilinskej nemocnici aj v súkromnom zariadení? 

Je to nová výzva, je tu viac nových prístrojov a sú iné. V nemocnici sme sa venovali prioritne sietnici, tu sa venujeme skôr prednému segmentu.

Aké máte ambície s klinikou VESELY?

Chceli by sme na Slovensku zvýšiť kvalitu a rozšíriť možnosti zdravotnej starostlivosti na takú úroveň, ako v zahraničí. Záleží nám na tom, aby bola očná starostlivosť podľa svetových štandardov dostupná pre každého. 


VESELY Očná Klinika sídli na 8. poschodí modernej administratívnej budovy na Obchodnej ulici na žilinskom sídlisku Vlčince. Objednať sa môžete telefonicky, e-mailom alebo online na webe www.veselyok.com





Zdroj: Inzercia/PR článok