Vlaky medzi Žilinou a Bratislavou budú jazdiť rýchlejšie. S moderným systémom dosiahnu až 160 km/h


Foto: Vlaky medzi Žilinou a Bratislavou budú jazdiť rýchlejšie. S moderným systémom dosiahnu až 160 km/h Foto: zssk.sk

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na trati BratislavaTrnavaTrenčín – Žilina postupne nasadzuje modernizované rušne radu 361 vyrobené v rokoch 2011 až 2017. Počas júna v dvanástich z nich zároveň prebieha aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov – takzvaného systému ETCS, ktorý efektívne zvyšuje bezpečnosť železničnej dopravy pre cestujúcich, ale aj rušňovodičov a ďalší vlakový personál.

„Stratégia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko má štyri základné piliere zamerané na rozvoj zamestnancov, modernizáciu služieb, obnovu vozidlového parku a stabilizáciu financií. Pri obnove vozidlového parku nejde len o nákup nových vlakov, ale aj o zavádzanie dôležitých moderných technológií,“ hovorí generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Peter Helexa.

Systém ETCS automaticky riadi rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálnych pokynov, čím výrazne znižuje riziko nehôd spôsobených ľudskou chybou. Na spomínanej trati tak umožňuje dosiahnutie rýchlosti až 160 km/h, čo zvyšuje efektivitu prevádzky a redukuje meškania. ETCS je zároveň nevyhnutný pre cezhraničnú diaľkovú dopravu, čo podporuje európsku integráciu.


„Inštalácia systému ETCS do rušňov bola realizovaná aj s využitím finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ v celkovom objeme viac ako 6,5 milióna eur, spresňuje generálny riaditeľ Helexa. ZSSK systém doteraz nainštalovala do 77 vozidiel vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Navyše všetky jednotky a rušne obstarávané od tohto roku musia mať systém ETCS už nainštalovaný ako súčasť dodávky.

Ako vysvetľuje Karol Henzély zo Železničnej spoločnosti Slovensko, pre efektívne využívanie ETCS je kľúčové kvalitné školenie, keďže ide o nadstavbu k zodpovednosti rušňovodičov. Tí už školenia spolu s overovacími jazdami na trase Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina úspešne absolvovali, a tak je všetkých 12 rušňov radu 361.106 v plnej prevádzke.

V súčasnosti je systém ETCS na Slovensku nainštalovaný na tratiach od Bratislavy-Rače až po Žilinu a medzi Žilinou a Čadcou. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú manažérom železničnej infraštruktúry, plánujú rozšíriť tento systém na hlavné prepravné trasy na Slovensku.

Slobodné a nezávislé médiá sú kľúčové pre demokraciu. Nepodliehajú vplyvu politikov ani záujmových skupín, čo im umožňuje objektívne a pravdivo informovať verejnosť.

Podpora slobodných médií je investíciou do transparentnej a spravodlivej spoločnosti.

Podporiť nezávislé spravodajstvo

Dočítať článok zadarmo

Prečítajte si viac: