Minister dopravy chce zmeniť vozovku tunela Višňové. Čas to neušetrí a bude viac opráv, varujú odborníci


Foto: Minister dopravy chce zmeniť vozovku tunela Višňové. Čas to neušetrí a bude viac opráv, varujú odborníci Foto: Facebook/Národná diaľničná spoločnosť

V snahe urýchliť dostavbu tunela Višňové navrhol minister dopravy Jozef Ráž zmeniť plánovaný povrch vozoviek na asfaltový. V pôvodnom projekte sa pritom počítalo s betónom, ktorý je využitý aj v ostatných nových tuneloch v okolí Žiliny.

Ako informovala televízia TA3, odborníci zo slovenských univerzít toto riešenie neodporúčajú. Tunelom môže do desiatich rokov prejsť až 40-tisíc vozidiel denne, z čoho tretinu majú tvoriť kamióny. Vozovka bude preto výrazne zaťažená a musí byť čo najkvalitnejšia. Podľa Andrey Zuzulovej z Katedry dopravných stavieb Slovenskej technickej univerzity je nutné navrhnúť povrch, ktorý bude vyžadovať čo najmenej opráv a zásahov do konštrukcie vozovky. Pri každej oprave by musela byť obmedzená alebo úplne zastavená premávka, čo si vodiči určite neželajú.

Minister dopravy asfalt obhajuje z viacerých dôvodov. Uviedol, že takýto povrch využili pri budovaní dlhých tunelov v rôznych krajinách Európskej únie, ako je Taliansko, Rakúsko či Grécko. Národná diaľničná spoločnosť navyše hovorí o časovej úspore, ktorú môže asfaltovanie priniesť. Pri stavbe betónovej vozovky sa môže dokončovacie vozidlo (finišer) pohybovať iba jedným smerom, zatiaľ čo pri asfalte dokáže jazdiť viacerými smermi.

Odborníci z univerzít oponujú tým, že bude nutné urobiť nový statický výpočet na vozovku, zmeniť technologický postup výstavby a prepracovať projekt. Celý tento proces vrátane schvaľovania môže zabrať viac času, než sa ušetrí samotnou realizáciou. Prerobiť by sa musel aj projekt na osvetlenie tunela, keďže sa značne zmení farba vozovky, a teda aj to, ako reaguje na svetlo.