V pešej zóne uprostred Žiliny začnú už čoskoro platiť nové, prísnejšie pravidlá pre motoristov. Podľa poslancov sa v poslednom období do ulíc okolo námestí dostávalo priveľa vozidiel, ktoré menili vzhľad historického centra na veľké parkovisko. Na júnovom zasadnutí mestského zastupiteľstva preto odhlasovali zásadnú zmenu Všeobecne záväzného nariadenia.
„Pešia zóna sa rokmi stala nie korzom pre peších, ale pre motorové vozidlá. Pričom do zóny vstupujú vozidlá, ktoré tam nemajú byť - taxi služba, rôzne rozvozy, parkuje sa mimo miest na to určených, neprihliada sa na reálnu parkovaciu kapacitu pešej zóny,“ vymenoval negatíva poslanec Karol Čepec.
Zmenené všeobecne záväzné nariadenie o vjazde do pešej zóny v Mestskej pamiatkovej rezervácii vstúpi do platnosti už 1. septembra. O jeho bodoch rokovali poslanci s vedením mesta, majiteľmi nehnuteľností a prevádzok v centre, ako aj s vecne príslušnými odbormi.
Obyvateľov mesta, ktorí zvykli vchádzať s vozidlami do pešej zóny, čakajú tri veľké zmeny. Prvou je zrušenie prenosných povolení na vstup. Povolenia budú po novom viazané na konkrétne evidenčné číslo vozidla, aby sa predišlo ich nadmernému používaniu či zneužívaniu.
Vstupy do historického centra mesta regulujú stĺpiky, ktoré sa podľa potreby vysúvajú a zasúvajú pod zem. Bude na nich spustený počítací systém, ktorý umožní prejazd len určitému počtu vozidiel. Dôvodom je snaha o dodržanie maximálnej parkovacej kapacity v pešej zóne. Podľa poslanca je tiež dôležité „aby neboli prekročené počty vozidiel vo vzťahu k parkovaciemu miestu konkrétnych prevádzok, ktoré využívajú na parkovanie verejné priestranstvo.“
Treťou zmenou je nasadenie hliadok mestskej polície. Tie začnú dôsledne kontrolovať, kde zastavia vozidlá po vjazde do pešej zóny. Cieľom je zabezpečiť, aby parkovali výhradne na miestach, ktoré sú na to určené.
„Situácia v pešej zóne už bola neudržateľná a novonastavené pravidlá vrátia historickému centru mesta znova primárne funkciu pešiu zónu aby už nebola jedno veľké parkovisko bez dodržiavania pravidiel,“ uviedol Čepec.