Koncom júla v centre Žiliny verejne vystúpili majitelia a vodiči niekoľkých miestnych taxislužieb, aby vyjadrili svoju nespokojnosť. Prekážal im narastajúci počet vozidiel jazdiacich pre Bolt, zahraniční vodiči a automobily aj nedostatok zákazníkov. Rozhodli sa preto pripraviť petíciu na zmenu zákona o taxislužbách. Na ich tvrdenia reaguje spoločnosť Bolt.
Keďže množstvo obyvateľov aj návštevníkov mesta využíva aplikáciu Bolt, žilinskí taxikári majú čoraz menej práce. Aby splatili lízingy na vozidlá a uživili svoje rodiny, často chodia na celé týždne manuálne pracovať do zahraničia. Jedným z bodov pripravovanej petície má byť preto obmedzenie počtu vydaných taxikárskych koncesií podľa počtu občanov mesta, ďalším zas rozdelenie koncesií na jednotlivé kraje. To by vo výsledku spôsobilo, že po Žiline by mohol jazdiť iba stanovený počet taxíkov a nesmeli by tu pracovať žiadni taxikári z iných krajov.
„Povinnosť obmedziť taxislužby na obsluhu jedného kraja bola zrušená v roku 2019, čo umožnilo väčšiu flexibilitu a širší výber pre zákazníkov aj vodičov,“ uvádza Jan Huk z Boltu, ktorý túto zmenu pokladá za pozitívnu. Podľa jeho slov navyše s Boltom spolupracuje väčšina miestnych taxikárov.
Vodičom a majiteľom žilinských taxislužieb sa nepozdávala ani skutočnosť, že zákazníkov vozia autá zo zahraničia. V petícii chcú žiadať, aby všetky vozidlá prepravujúce osoby mali slovenské evidenčné čísla, povinné zmluvné poistenie a pravidelnú každoročnú kontrolu technického stavu a emisií. Pre šoférov spoza hraníc by podľa nich mali platiť rovnaké pravidlá, ako pre domácich.
Všetky vozidlá partnerských vodičov Boltu sú podľa Huka poistené tak, ako kážu platné predpisy. Minister dopravy Jozef Ráž však taktiež upozornil, že zahraničné vozidlá nemusia spĺňať slovenské normy či pravidelne absolvovať technické kontroly. Od 1. januára 2025 má preto vstúpiť do platnosti nový zákon, ktorý výrazne obmedzí možnosť prepravovať nimi zákazníkov. Autá s EČV krajín Európskej únie budú môcť tvoriť nanajvýš štvrtinu flotily prepravcu, a to maximálne na šesť mesiacov. Vozidlá s napríklad ukrajinskými značkami tak stratia možnosť jazdiť v taxislužbách úplne (pokiaľ krajina nevstúpi do Európskej únie).
„Radi by sme zdôraznili, že spoločnosť Bolt plne dodržiava všetky platné legislatívne požiadavky, ktoré sa vzťahujú rovnako na miestnych aj zahraničných vodičov, ako aj na vodičov so zdravotným znevýhodnením. Všetci partnerskí vodiči bez výnimky musia spĺňať jasne definované pravidlá a prechádzať vyšetreniami od lekárov a psychológov, aby zabezpečili bezpečné poskytovanie služieb. Naša spoločnosť je plne inkluzívna a neobmedzuje vodičov na základe zdravotného postihnutia, pokiaľ sú splnené všetky požiadavky v súlade so zákonom,“ odpovedal Huk.
Poslednou vetou reagoval na tvrdenie taxikárov, že pre Bolt jazdia aj hluchonemí vodiči. Na to, aby sa šofér mohol zaregistrovať do platformy Bolt, musí splniť viaceré požiadavky. Nutnosťou je občiansky preukaz, vodičský preukaz, preukaz vodiča taxislužby, ktorý vyžaduje lekárske a psychologické vyšetrenie, výpis z registra trestov a evidenčnej karty vodiča, ako aj koncesia na taxislužbu doplnená osvedčením vozidla taxislužby.
Problémy môžu podľa žilinských taxikárov spôsobovať aj osoby, ktoré jazdia na vozidlách s označením Bolt namiesto partnerských vodičov, ktorí splnili všetky potrebné požiadavky. To, že za volantom skutočne sedí overený vodič, kontroluje Bolt prostredníctvom aplikácie. Šofér musí v náhodne vybranom čase poslať selfie fotografiu, ktorú zhodnotí skutočný človek alebo umelá inteligencia na opačnej strane. „Od partnerských vodičov očakávame dodržiavanie všetkých pravidiel, ktoré sú viazané podmienkami, ktorých porušenie môže viesť k zrušeniu spolupráce a zablokovaniu na platforme,“ dodal Huk.
S vodičmi Boltu neboli spokojní ani niektorí Žilinčania, ktorí využili ich služby. Najčastejšou sťažnosťou bolo nedostatočné venovanie pozornosti svojmu okoliu pri šoférovaní a problém nájsť určené miesta na vyzdvihnutie či vysadenie pasažierov. Väčšina zákazníkov je však s prepravou spokojná, čo vyplýva z priemerného hodnotenia partnerských vodičov v Žiline. To podľa Huka dosiahlo 4,93 bodu z 5.
„Našou najvyššou prioritou je pohodlie zákazníkov, ktoré zahŕňa aj pocit bezpečia počas jazdy. Preto našich partnerských vodičov školíme nielen pred ich prvou jazdou na platforme Bolt, ale organizujeme aj pravidelné kurzy na základe spätnej väzby od cestujúcich. Rozmýšľame aj koncepčne a už sme prijali opatrenia, aby napríklad nástupné miesto na autobusovej stanici bolo viditeľne označené, a zároveň sme vytvorili digitálne nástupné miesta na najvyťaženejších miestach v Žiline,“ vysvetlil Huk.
Medzi obyvateľmi mesta aj konkurenčnými taxislužbami dlhodobo koluje informácia, že zahraniční vodiči vozia zákazníkov lacnejšie, čím „kazia trh“. To, za koľko partnerský šofér Boltu odvezie zákazníka, si však neurčuje sám. Pravidlá tvorby cien sú vopred nastavené a rovnaké pre všetkých.
„Jednou z výhod platformy je transparentnosť. Zákazník aj vodič vidia cenu vopred a je pevne stanovená. Tvorí sa na základe niekoľkých parametrov: jednak základnej ceny za vyzdvihnutie podľa minútových a kilometrových sadzieb, a tiež sa môže dynamicky meniť podľa úrovne dopytu,“ priblížil Huk.
Zákazníci majú vo výsledku niekoľko možností, ako si privolať taxík. Prvou je zaužívaný spôsob telefonického (prípadne online) privolania miestnej taxislužby, druhou je využitie platformy Bolt. Tretím variantom, ktorý je akýmsi kompromisom medzi spomínanými možnosťami, je nová aplikácia Zoberma.sk, ktorú vytvoril Žilinčan.