Cesta vedúca horským priechodom medzi Liptovom a Oravou má nový povrch. Položili na ňu špeciálny asfaltový betón, ktorý je drsnejší a mal by mať lepšie protišmykové vlastnosti. Tie bude monitorovať žilinská univerzita.
Nový povrch bol natiahnutý na 3,4 kilometra komunikácie druhej triedy II/584 na horskom priechode Huty. Ide o výsledok spolupráce Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) so Stavebnou fakultou a Katedrou cestného staviteľstva Žilinskej univerzity v Žiline. Tá však nekončí rekonštrukciou cesty.
„Tento úsek budeme monitorovať a sledovať, ako sa budú meniť protišmykové vlastnosti asfaltu, v závislosti od počasia a výkonu zimnej údržby. Získané poznatky budeme následne aplikovať na ďalšie problematické úseky,“ vysvetlil Juraj Lazúr, generálny riaditeľ Správy ciest ŽSK.
Župa verí, že po ukončení dlhodobých meraní získa dostatok informácií na to, aby v budúcnosti správne vybrala vhodný typ povrchu vozovky na jednotlivé úseky ciest v oblastiach s rôznou nadmorskou výškou. Konečné rozhodnutie by malo závisieť nielen od nej, ale aj od klimatických podmienok či intenzity dopravy v oblasti.
„Horský priechod Huty spája Liptov a Oravu. Je typický svojím prudkým stúpaním a zákrutami, čo je najmä v zimných mesiacoch postrachom nejedného vodiča. Spolupráca s inštitúciami ako je Žilinská univerzita je pre nás veľmi prínosná a aj v tomto prípade je pre nás dôležitým partnerom, vďaka ktorému môžeme spoločne prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách, ktorí dennodenne prechádzajú spomínaným hraničným prechodom,“ uviedla županka Erika Jurinová.
Práce na rekonštrukcii vozovky na priechode Horské sedlo Huty realizovala spoločnosť Metrostav DS, a. s. Kraj za ne zaplatil takmer 430-tisíc eur s DPH. Špeciálne modifikovaný asfaltový betón obsahuje druhy kameniva a asfaltového spojiva, ktoré znižujú šmykľavosť cesty.