Nanterská ulica, ktorá neskôr klesá do Hlbokej cesty, je obľúbeným miestom pre obyvateľov Vlčiniec. Pri prechádzke ňou stretnete psičkárov, mladé rodiny s deťmi, partie priateľov či cyklistov, ktorí využívajú cyklotrasu V9 vedúcu do centra mesta.
K atraktivite tejto lokality prispieva aj kaviareň Napolceste, ktorá láka príjemnou atmosférou pod košatými stromami. Práve pri nej však dochádza k nebezpečným kolíziám, keďže prevádzka stojí priamo pri cyklotrase, čo vedie k častým stretom medzi cyklistami a zákazníkmi, vrátane malých detí. Problém pretrváva už dlhšie a aj keď sa navonok nič nemení, v zákulisí prebiehajú snahy o zlepšenie situácie.
Mesto Žilina zodpovednosť za vzniknutú situáciu pripisuje prevádzkovateľovi. „Prevádzku a výdajné okienko orientoval do trasy cyklistov, kde čakajúci zákazníci stoja priamo na cyklotrase. Tento nelogický a nešťastný čin spôsobil, že cyklisti sú obmedzovaní práve zákazníkmi prevádzky, vystavovaní rizikovým situáciám,“ uviedla hovorkyňa Zuzana Ondrášová.
Dráhu existujúcej cyklotrasy neplánujú odkloniť. Je totiž súčasťou hlavného pešieho a cyklistického ťahu medzi centrom mesta a Vlčincami. Hovorkyňa tiež zdôraznila, že prevádzka kaviarne nemôže byť nadradená verejnému záujmu budovania dopravnej infraštruktúry.
Prevádzkovateľ kaviarne Napolceste Ľubomír Zajac spresňuje, že problém s bezpečnosťou tu bol už pred jeho nástupom. Orientáciu okienka totiž riešili ešte predošlí majitelia. Zajac tiež poukázal na to, že cyklotrasa podľa neho nie je riziková len pri ich prevádzke, ale vznik kolízií hrozí na celom úseku od základnej školy Karpatská až po denný stacionár pre starších obyvateľov na Nám. J. Borodáča. Napriek tomu sa k problému nestavia chrbtom.
Ľubomír Zajac sa vo veci obrátil na miestneho poslanca Karola Haasa, ktorý inicioval viacero stretnutí na Útvare hlavného architekta (ÚHA) a obhliadok s dopravným inšpektorátom. Týmto inštitúciám bol následne zaslaný aj projekt s viacerými úpravami prevádzky.
Medzi navrhované riešenia, ktoré by mohli prispieť k zlepšeniu bezpečnosti, patrí zmena orientácie prevádzky smerom k zeleni, čo by minimalizovalo priamy kontakt zákazníkov s cyklistami. Ďalej sa zvažuje vymedzenie zóny prevádzky, a to vrátane funkčného a technického rozdelenia tohto priestoru od cyklotrasy. Oddychová zóna by sa taktiež mohla posunúť bližšie ku kaviarni. V hre je aj prepracovanie systému výdaja a zmena v umiestnení výdajného okienka. Realizácia spomínaných opatrení však závisí od súhlasu mesta, na ktorý stále čakajú.
„Na ÚHA a odbor verejného priestranstva sme poslali projekt prevádzky s upravenými okienkami do strán, s oplotením tak, aby sa cyklisti nedostali do kontaktu s chodcami. Ale bez povolenia ÚHA a odboru verejného priestranstva nemôžeme urobiť úpravu. Momentálne čakáme na vyjadrenie mesta,“ vysvetľuje Zajac.
Problém cyklotrasy V9 na Nanterskej ulici teda naďalej zostáva aktuálnym. O ďalšom vývoji budeme informovať.