Bezpečnejšia jazda cez Žilinu? Dopravca obstaráva systém, ktorý minimalizuje ľudské chyby pri vedení vlaku


Spravodajstvo

Foto: Bezpečnejšia jazda cez Žilinu? Dopravca obstaráva systém, ktorý minimalizuje ľudské chyby pri vedení vlaku

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v modernizácii a zvyšovaní bezpečnosti na železniciach. Najnovším krokom je vyhlásenie verejného obstarávania na inštaláciu Európskeho systému riadenia vlakov, takzvaného systému ETCS, do 20 elektrických jednotiek typu Panter.

Tento systém je považovaný za interoperabilný zabezpečovací systém a aktuálne je štandardom v rámci európskeho priestoru. Elektrické jednotky Panter môžu na tratiach, ktoré sú vybavené týmto systémom, dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 160 km/h.

V súčasnosti je tento systém nainštalovaný na tratiach od Bratislavy-Rače až po Žilinu a medzi Žilinou a Čadcou. Železnice Slovenskej republiky plánujú rozšíriť tento systém na hlavné prepravné trasy na Slovensku.

„Počas júna prebehla aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov v 12 rušňoch radu 361. V tieto dni pokračujeme s vyhlásením verejného obstarávania na inštaláciu systému ETCS do moderných vlakových jednotiek radu 660/661 Panter s predpokladanou hodnotou 14,9 miliónov eur. Je to ďalší krok v modernizácii našej flotily, ktorý prispeje k zvýšeniu kvality a bezpečnosti cestovania na slovenských železniciach,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.



ETCS minimalizuje riziko nehôd tým, že automaticky kontroluje maximálnu rýchlosť vlaku na základe podkladov statického profilu trati a na základe požiadaviek z prevádzky. To výrazne znižuje možnosť ľudských chýb. Zároveň je tento systém štandardom pre cezhraničnú dopravu v Európe, čo umožňuje lepšiu integráciu s medzinárodnými železničnými sieťami.

ZSSK má európsky zabezpečovací systém nainštalovaný a prevádzkovaný doteraz v 72 rušňoch a jednotkách vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Aktuálne prebieha schvaľovanie ETCS na ďalších 9 kusoch rušňoch radu 361.Všetky jednotky a rušne, ktoré dopravca plánuje v budúcnosti obstarať, budú mať ETCS nainštalovaný už ako súčasť dodávky. Proces inštalácie systému zahŕňa komplexnú technickú prípravu, školenia pre rušňovodičov a postupné nasadzovanie modernizovaných jednotiek do prevádzky.

Oznámenie o vyhlásení verejného obstarania bolo odoslané na Úrad pre verejné obstarávanie 3. septembra 2024. Záujemcovia o účasť na verejnom obstarávaní môžu predkladať svoje ponuky v súlade s pravidlami stanovenými v dokumentácii k súťaži. Očakáva sa, že implementácia systému bude prebiehať v období rokov 2025 – 2026.



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Žilinský kraj