Kedy dobudujú rýchlostnú cestu R3 cez Turiec? Podľa Ráža je najproblémovejší úsek pri Martine


Ako je na tom plánovaná výstavba R3 cez Turiec podľa ministra Ráža?

Foto: Kedy dobudujú rýchlostnú cestu R3 cez Turiec? Podľa Ráža je najproblémovejší úsek pri Martine
Foto: youtube.com/Ministerstvo dopravy SR
Aktuálne spravodajstvo na  

V najnovšom diele seriálu z dielne rezortu dopravy Krížom krážom s Jožom Rážom hovoril minister o rýchlostnej ceste R3, ktorá má prepojiť sever Slovenska s juhom. V akom štádiu sú prípravy chýbajúcich úsekov a dočkajú sa obyvatelia miest a obcí uvoľnenia dopravy na cestách vo svojom okolí?

Rýchlostná cesta má po svojom dokončení spájať Oravu od hraníc s Poľskom so štátnou hranicou s Maďarskom neďaleko Šiah. Video, ktoré vyšlo 5. septembra, sa však zameriava iba na úsek od Martina po Kremnicu. V tejto oblasti sú aktuálne postavené dva kratšie úseky cesty R3, ďalšie štyri sú zatiaľ v nedohľadne.

„Prepojiť juh so severom je určite potrebné pokračovaním R1, a to cez Donovaly, to však neznamená, že R3 nebude. Ja som zástanca toho, že celú diaľničnú sieť, tak, ako je navrhnutá, si Slovensko zaslúži. Každá jedna z rýchlostných ciest a diaľnic, ktorá na Slovensku v diaľničnej sieti zakreslená je, jedného dňa stáť bude. Otázka je naozaj, že kedy,“ uviedol Ráž.

Aktuálne je v prevádzke privádzač na diaľnicu D1 pri Martine, ktorý funguje v plnom profile. Postavený je aj takmer 5-kilometrový obchvat Hornej Štubne, zatiaľ však len v polovičnom profile. Minister zatiaľ nevie ani len odhadnúť, aký dlhý bude zvyšok rýchlostnej cesty. Odpoveď na otázku, kedy sa začne s výstavbou ostatných úsekov, podľa jeho slov závisí od finančnej situácie a priorít pri budovaní.

V akom štádiu sú podľa ministra chýbajúce úseky?

  • Martin - Rakovo
    Primátor sa na nedávnom stretnutí dohodol s Národnou diaľničnou spoločnosťou, že začnú pripravovať podklady pre technickú štúdiu.
  • Rakovo - Mošovce
    Bola vypracovaná štúdia realizovateľnosti, podľa ktorej bude ešte v roku 2040 kapacitne postačovať dnešná cesta, pokiaľ sa z nej stane rýchlostná komunikácia.
  • Mošovce - Horná Štubňa
    Hodnotenie vplyvov plánovaných investičných zámerov je platné do roku 2027. Ráž dúfa, že pomôže nový zákon o strategických investíciách, ktorý by mal predĺžiť jeho platnosť.
  • Horná Štubňa - Žiar nad Hronom
    Štúdia realizovateľnosti navrhuje dva varianty. Prvým z nich je vedenie cesty R3 po trase komunikácie I/65 s tým, že by sa vyhla Kremnici. V tomto prípade je nutné obísť alebo preraziť tunel cez horu pri Kremnických Baniach. Druhý variant vedie cez obec Ráztočno, kde by sa R3 napojila na plánovanú R2. Aj v tomto prípade by bol potrebný približne 3-kilometrový tunel. Oba varianty je nutné posúdiť z pohľadu návratnosti aj vplyvov na životné prostredie.

Kedy bude určená presná trasa rýchlostnej cesty, zatiaľ nie je známe. „To je otázne, príprava nás až tak netlačí. Intenzita dopravy cez Kremnické Bane je momentálne okolo 7-tisíc áut denne, čo teda v rámci Slovenska, kde máme úseky, kde presahujeme aj 25-tisíc áut denne, nie je až tak bolestivé. Tu si vieme predstaviť, že nebudeme až tak veľmi tlačiť,“ povedal minister dopravy.

Ako niekoľkokrát zopakoval, prípravné procesy trvajú veľmi dlho, preto treba pracovať na viacerých úsekoch súčasne. Okrem toho nie sú príliš nákladné, rezort sa nimi teda bude zaoberať. Väčším problémom je podľa neho úsek pri Martine, kadiaľ denne prejde takmer spomínaných 25-tisíc vozidiel. Prípravné procesy pre túto časť R3 taktiež nie sú v štádiu, kde by ich rád videl.

„Majú určitú mieru zanedbanosti. Tam to budeme akcelerovať. Tam sa budeme snažiť, aby na tejto strane sme urobili pre to, čo sa bude dať,“ zakončil Ráž svoje vysvetľovanie. Cesta R3 má podľa jeho slov na Slovensku svoje miesto a dúfa, že jedného dňa ju začne stavať.

Najnovší diel seriálu komentovalo viacero nespokojných občanov, ktorí žijú v blízkosti dotknutých úsekov, prípadne nimi často jazdia. Ministra žiadali predovšetkým o opravu vozovky na existujúcej komunikácii medzi Hornou Štubňou a Kremnicou, ale aj o rekonštrukciu žeččlezníc či dokončenie tunela Višňové.

„Keby ste aspoň opravili jestvujúce cesty. Úsek cesty medzi Hornou Štubňou a Kremnickými Baňami cez Turček je v katastrofálnom stave. Cesty tretej triedy sú v kvalitnejšom stave, ako tento úsek. Vyjazdené koľaje od poľských kamiónov a o povrchu ani nehovorím, jama na jame, zosuvy krajníc, proste všetko, na čo si spomeniete,“ zhodnotil jeden z komentujúcich.



Najnovšie zo Slovenska