Na prelome novembra a decembra si mnohí vodiči, ktorí pravidelne prechádzajú po komunikácii prvej triedy I/11 medzi Žilinou a Kysucami, pochvaľovali dobrú prejazdnosť a minimálne kolóny aj počas dopravnej špičky. Dôvodom bola zmena taktovania semaforov, ktorá však výrazne zhoršila dopravnú situáciu v Kysuckom Novom Meste, Radoli a celej Vadičovskej doline.
„Včera aj dnes bola I/11 úplne prázdna, ale máme dopravne totálne paralyzované okresné mesto a dokonca už sme si užili trištvrtehodinové kolóny v doline, ktorá má sotva 5000 obyvateľov. Viem, že paralelne viacerí predstavitelia samosprávy riešime situáciu (ktorá nie je našou kompetenciou), vysvetľujeme, hľadáme riešenia aj nepretržite mapujeme, čo sa deje a kde sú problémy,“ opísal vzniknutý problém starosta obce Radoľa Anton Tkáčik.
Starosta sa počas jedného z kritických dní rozhodol postaviť na križovatku pri svojej obci a natočiť nové nastavenie semafora. Zo záznamu je zjavné, že zelená na hlavnom ťahu svietila zakaždým viac než štyri minúty. Počas krátkeho časového úseku, kedy mali zelenú vozidlá z Radole a Kysuckého Nového Mesta, stihlo prejsť približne 7 až 10 automobilov. Nahnevaní vodiči stáli pred svetelnou križovatkou v niektorých prípadoch viac ako hodinu.
Podľa Tkáčika prišlo „niekde zhora“ zadanie, aby bola za každú cenu spriepustnená cesta I/11. Predošlé nastavenie časovania semaforov považoval za najoptimálnejšie riešenie, pretože prerozdelilo zápchy medzi hlavný ťah, okresné mesto a okolité obce. Občania sa so situáciou naučili žiť, zlepšenie čakajú až po dobudovaní diaľnice D3.
„Toto je však kolaps dopravy, kde nevieme absolútne nič predvídať... Nechcem vidieť, ako budú zasahovať záchranné zložky ak sa niečo udeje. Ak by sa dalo, tak s radosťou zvolím desaťkilometrovú obchádzku a obídem to, ale nedá sa. A myslím si, že mnohí by to radi obišli, ale niet alternatívnej trasy. Takto sa problémy neriešia - takto vznikajú nové - ešte väčšie,“ dodal Tkáčik.
Nepríjemnosti pre miestnych vodičov sa snažil riešiť aj primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda. V utorok 3. decembra rokoval s okresným riaditeľom dopravnej polície, ktorý vysvetlil, že prebieha skúšanie rôznych intervalov na semafore. Zároveň prisľúbil, že sa situácia bude zlepšovať.
Polícia následne informovala verejnosť o ďalších plánovaných krokoch. Aktuálne monitoruje a analyzuje dopravné prúdy a kolóny na cestách I/11, III/2052, III/2054 a diaľničnom privádzači D3. Pôvodne pristúpila k predĺženiu zeleného signálu na hlavnom ťahu v časoch od 4:30 hod. do 9:00 hod. a od 14:30 hod. do 18:00 hod., teda počas najvýraznejšej dopravnej špičky.
„V súčasnosti evidujeme zhoršenie kvality pohybu dopravného prúdu na ceste III/2054 z Vadičovskej doliny v čase rannej špičky, preto predlžujeme z tohto smeru dĺžku zeleného signálu a toto opatrenie následne vyhodnotíme. Úpravu svetelnej signalizácie a kvalitu pohybu dopravného prúdu vyhodnotíme až po zapracovaní všetkých navrhnutých opatrení. Žiadame vodičov aby dôkladne rešpektovali dopravné značenie, venovali sa situácii v cestnej premávke a jazdili plynulo a bezpečne,“ uviedla žilinská polícia.
Policajti zároveň počas monitoringu premávky zistili, že si množstvo vodičov smerujúcich z Čadce na Žilinu skracuje cestu práve cez Kysucké Nové Mesto. Keďže to ešte viac komplikuje dopravnú situáciu v meste, primátor šoférov prosí, aby si to rozmysleli.
„V tejto chvíli by podľa pána riaditeľa malo byť rýchlejšie ísť priamo, nie cez mesto. Každému z vás sa chcem poďakovať za podnety a trpezlivosť. Situáciu budem priebežne riešiť a s pánom riaditeľom komunikovať,“ doplnil Mihalda.