V lete minulého roka schválili poslanci novelu zákona, ktorá má zvýšiť bezpečnosť na cestných komunikáciách. Po novom po nich nemôžu jazdiť taxikári, ktorí majú vozidlá evidované v zahraničí. Od 1. januára 2025 by ste mali na cestách stretnúť už len taxíky so slovenskými evidenčnými číslami.
„Vozidlom taxislužby môže byť len vozidlo evidované v Slovenskej republike, ktorého evidenčné číslo je zaevidované v koncesii a registri taxislužby a ktoré spĺňa podmienky podľa osobitného predpisu,“ stojí v zákone.
Tento krok bol zároveň jednou z požiadaviek žilinských taxikárov, ktorým postupne ubúda množstvo práce. Okrem toho chceli obmedziť počet vydaných koncesií a zabezpečiť, aby boli rozdelené podľa jednotlivých krajov. Nad podobnými riešeniami sa však v súčasnosti neuvažuje.
Miestnym vodičom a majiteľom taxislužieb prekážalo najmä to, že vozidlá registrované v zahraničí nemuseli spĺňať rovnaké normy, ako tie slovenské. Rôzne termíny a podmienky kontrol spôsobovali, že zákazníkov často vozili automobily v zlom technickom stave či s vysokými emisiami.
Rezort dopravy uznal, že rozdielne podmienky pre automobily môžu byť diskriminačné voči slovenským taxikárom s vozidlami evidovanými v domácej krajine. Cieľom novely zákona je zlepšenie bezpečnosti v doprave, ale aj samotných cestujúcich, ktorých mohli vodiči voziť na nevyhovujúcich taxíkoch.
Po Slovensku vlani jazdili stovky taxíkov evidovaných v zahraničí. Majitelia ich teraz musia preevidovať, čím sa prepoja informačné systémy. Ten slovenský získa napríklad informácie o dátumoch poslednej emisnej a technickej kontroly. Vozidlá slovenských taxislužieb musia obe absolvovať každý rok. Na prepísanie evidencie stačí vlastníkovi vozidla potvrdenie o pobyte na Slovensku a suma približne 500 eur.
Taxikárom, ktorí budú aj naďalej jazdiť po našich cestách na vozidlách evidovaných v zahraničí, hrozia pokuty od 100 do 15-tisíc eur. Pokiaľ ich polícia prichytí pri opakovanom porušení zákona, môže táto suma vzrásť až na 50-tisíc eur.
Zákonu sa podriadila aj platforma Bolt, pod ktorej značkou jazdia viacerí vodiči zo zahraničia. K 1. januáru zablokovala vo svojej aplikácii všetky automobily, ktoré nemali slovenské evidenčné čísla.