Železnice za posledné roky trápi nedostatok zamestnancov. Chýbajú im kvalifikovaní rušňovodiči, mechanici, elektromechanici a zámočníci, ale aj výpravcovia, posunovači a dozorcovia výhybiek. Vo februári tohto roka spoločnosť opäť spustila náborovú kampaň, kde sa snaží budúcich pracovníkov lákať na stabilné zamestnanie s možnosťou rastu a iné benefity.
Kým v zozname voľných pracovných pozícii môžeme nájsť miesta v desiatkách lokalít naprieč celým Slovenskom, v Žilinskom kraji nájdeme sotva dve. Železnice tu hľadajú iba jedného výpravcu, ktorého pracoviskom by bola stanica v Žiline. Do svojich rádov by chceli prijať aj jedného signalistu. Ten by pôsobil v obci Liptovská Teplá.
„Od minulého roka pretrváva situácia, v rámci ktorej najväčší nedostatok zamestnancov pociťujeme v západoslovenskom regióne. Tento probléme riešime už dlhodobo, no situáciu ešte viac skomplikovali výrazné odchody do starobných a predčasných starobných dôchodkov v rokoch 2023 a 2024, najmä po 40 odpracovaných rokoch,“ uviedla hovorkyňa železníc Petra Lániková ako dôvod nízkeho počtu voľných pracovných pozícií v Žilinskom kraji.
Železnice aktuálne zamestnávajú 12 904 zamestnancov. Tí však nie sú evidovaní podľa krajov, ale ich jednotlivé pracoviská sú zaradené do štyroch oblastných riaditeľstiev. V evidencii Oblastného riaditeľstva Žilina aktuálne pracuje 2 039 ľudí.
Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) pre denník Trend ešte minulý rok uviedla, že problém s nedostatkom zamestnancov by mohla vyriešiť automatizácia a modernizácia železníc. Podľa nej nám môže byť vzorom práve Česká republika, kde na kilometer železníc pripadá 1,81 zamestnanca. Na Slovensku tento index predstavuje číslo 3,5.
My sme preto zisťovali, či sa počet pracovníkov železníc plánuje v blízkej budúcnosti meniť. V Žilinskom kraji totiž prebiehajú dva veľké projekty modernizácie, a to dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina a modernizácia železničného koridoru od štátnej hranice s Českom, prechádzajúcej cez Čadcu až po Krásno nad Kysucou.
Hovorkyňa železníc však uviedla, že aktuálna modernizácia na Kysuciach nemá vplyv na počet zamestnancov. „V rámci modernizácie železničného uzla Žilina síce dochádza k optimalizácii pozícií v oblasti riadenia dopravy, avšak kvalifikovaní zamestnanci sú presunutí na nové pozície, ktoré doteraz neboli obsadené a sú kľúčové pre ďalší rozvoj a správne fungovanie železničnej infraštruktúry,“ doplnila.