Reklamné stavby budú v Žiline opäť zlegalizované. Mestskí poslanci na utorkovom rokovaní schválili zmenu územného plánu, ktorá sa zaoberá reguláciou umiestňovania billboardov a iných reklamných plôch. Nové pravidlá majú byť jedným z výsledkov memoranda o spolupráci, ktoré samospráva uzatvorila s agentúrami ešte minulý rok v apríli.
Agentúry sa zaviazali vyplatiť bezdôvodné obohatenie za užívanie mestských pozemkov. Zároveň mali do šiestich mesiacov odstrániť bilboardy na vnútornom mestskom okruhu ohraničenom ulicami Legionárska, Veľká Okružná, Hurbanova, Hviezdoslavova, Kálov a 1. mája. Samospráva ich „na oplátku“ mala prizvať k tvorbe nových pravidiel týkajúcich sa umiesťovania reklamných stavieb.
Na memorandum nadviazala dohoda o urovnaní, ktorú mesto uzatvorilo s každou spoločnosťou zvlášť. Obsahovala pritom už aj konkrétny počet billboardov aj výšku odplaty. V priebehu minulého roka sa podľa Centrálneho registra zmlúv podarilo túto dohodu podpísať s agentúrami Arton, Gryf Media, Eunica Media, EuroAWK, Akzent Bigboard a Ardsystém. Spoločnosť Nubium tak urobila až po schválení doplnkov územného plánu.
Voči prijatiu novej regulácie umiestňovania reklamných stavieb sa ohradil poslanec Ján Rzeszoto. Podľa neho si niektoré z agentúr nesplnili svoje záväzky, a tak žiadal tento bod úplne vypustiť z materiálu o doplnkoch územného plánu. Poukázal pritom na spoločnosť Arton, ktorá neodstránila svoje tri reklamné panely na Štefánikovom námestí a jeden na Hviezdoslavovej ulici. Podľa memoranda tak mala urobiť najneskôr v októbri.
„Pre mňa táto spoločnosť nie je serióznym partnerom, nakoľko nedodržala záväzok. Práve tento moment mal byť zárukou nasledujúcej spolupráce. Zo strany mesta boli pozvaní Útvarom hlavného architekta k tvorbe schémy vymedzenia možností reklamných stavieb,“ uviedol na rokovaní s tým, že prijatím materiálu poslanci dovolia agentúram v meste legálne podnikať aj naďalej, no samospráva nemá žiadnu právnu záruku, že problematické billboardy agentúry naozaj odstránia.
Doplnil, že odhlasovaním zmien v územnom pláne sa niektoré z nich dokonca zlegalizujú, pričom k nim majú pribudnúť aj nové. Týkať sa to má viac ako dvadsiatich reklamných stavieb na uliciach Kragujevská, Vysokoškolákov, Košická, Ľavobrežná či Rajecká.
Na rokovaní tiež spomenul, že spoločnosť Gryf Media si mala svojvoľne a bez stavebného povolenia postaviť reklamné panely na Ľavobrežnej ulici. Urobila tak po tom, ako musela tie staré odstrániť kvôli výstavbe nového obchodného centra. Jeho podnet vyhodnotil za opodstatnený aj stavebný úrad a mestská polícia.
„Kde je tá sľubovaná dôvera? Ideme umožniť robiť legálny biznis spoločnostiam, ktoré hrubo porušujú dohody a nič ich neodradí konať tak, aby ukázali, že ich nik nebude obmedzovať? Najsmutnejšie je, že tieto agentúry sú zo Žiliny. (...) Tvárime sa, že im záleží na našom meste, ale nie je to tak. Bilboardy sa stali našou súčasťou ako invázne rastliny, ktoré je ťažko zlikvidovať,“ dodal Rzeszoto.
Do diskusie sa prihlásilo viacero poslancov. Kým niektorí jeho návrh podporili, iní zastávali názor, že nie je správne trestať tých, ktorí sa rozhodli spolupracovať a svoje záväzky voči mestu si plnia. „Vyhodiť celý tento blok by znamenalo potrestať všetkých, na druhej strane absentuje to, že tí, ktorí dohodu nedodržiavajú, nijako trestnaní nie sú,“ povedal poslanec Peter Steinhübl.
Na návrh poslanca Rzeszota reagoval primátor Peter Fiabáne aj jeho zástupca Martin Kapitulík. Obaja priznali, že samospráva eviduje problém s jednou reklamnou agentúrou, ktorá neodstránila štyri billboardy na vnútornom okruhu mesta. Jej názov nespresnili, no na základe dostupných informácií môžeme povedať, že ide o spomínanú spoločnosť Arton.
Ostatné agentúry podľa nich odstránili všetky požadované reklamné stavby a bezdôvodné obohatenie vyplácajú všetky agentúry z memoranda, vrátane Artonu. Za zmienku však stojí, že v čase rokovania ešte samospráva nemala uzatvorenú dohodu s bratislavskou spoločnosťou Nubium, ktorá prevádzkuje obojstranné billboardy na uliciach Priemyselná či Vysokoškolákov. Dohodu o vyplatení bezdôvodného obohatenia uzatvorila až po utorkovom zasadnutí mestského zastupiteľstva.
„Odkedy sme sa pustili do intenzívnych rokovaní, za posledného polroka bolo odstránených viac ako 100 reklamných plôch. Do rozpočtu mesta príde na bezdôvodnom obohatení viac ako 600-tisíc eur. Vybuduje sa 130 nových prístreškov MHD na náklady reklamných agentúr a máme ambíciu do dvoch rokov zásadne zredukovať množstvo reklamy v našom meste. Systém funguje dobre, treba ho len niekde doladiť,“ uviedol Kapitulík.
Ak by poslanci návrh zmien a doplnkov územného plánu odmietli schváliť, regulácia reklamných stavieb by sa podľa primátora mohla vrátiť o niekoľko krokov späť.
„Padli by aj ďalšie záväzky, ktoré z toho vyplývajú, napríklad rekonštrukcia zastávok. Padla by aj dohoda, čo všetko pôjde preč z neagentúrnej reklamy, čiže tej, ktorá je neidentifikovateľná a neoznačená. Tá by mala ísť s pomocou oficiálnych reklamných agentúr z územia mesta celá preč. Oni sami povedali, že odstránia niektoré plochy, ktoré vykazujú nedôstojnú úroveň,“ uviedol Peter Fiabáne na tlačovom brífingu.
Materiál bol nakoniec schválený v podobe, v akej bol aj predložený. Reklamné stavby tak budú na území mesta Žiliny opäť zlegalizované. Schválené zmeny a doplnky územného plánu presne určia, v akých zónach môže vizuálna reklama zostať a aký konkrétny typ reklamy na nich možno umiestniť. To však ešte nie je bodka - rokovania s reklamnými spoločnosťami majú prebiehať aj naďalej.
Územný plán mesta Žilina pred prijatím týchto zmien a doplnkov nepovoľoval žiadne reklamné stavby. Dá sa tak povedať, že legislatíva bola naklonená tomu, aby mesto jednoducho prišlo a všetky plochy zrezalo. Primátor Peter Fiabáne pritom na rokovaní uviedol príklady z iných miest, kde takéto konanie malo za následok „extrémy počet súdnych sporov“, čo podľa neho zaťažuje úrady a pracovníkov mesta.
Samospráva si preto radšej zvolila cestu dohody a spolupráce s reklamnými agentúrami. Cieľom takto zvolenej stratégie pritom nemá byť mesto bez reklamy, ale mesto s regulovanou, kultivovanou a modernou reklamou.
„Niektorí poslanci si predstavujú, že to má ísť rýchlejšie, že by sme mohli byť razantnejší, ale tá razantnejšia cesta by znamenala oveľa väčšie problémy a konflikty s oveľa neskôr dosiahnutým výsledkom. Mojou ambíciou je, aby sme ten výsledok v meste ukázali najneskôr do konca roku 2026,“ uzavrel Fiabáne.