FOTO: Vyberte Stavbu roka 2024! O titul súťaží parkovací dom v Žiline aj diaľničný privádzač na Kysuciach


Stavbou roka 2024 môže byť parkovací dom v Žiline aj diaľničný privádzač

FOTO: Vyberte Stavbu roka 2024! O titul súťaží parkovací dom v Žiline aj diaľničný privádzač na Kysuciach
Foto: Vpravo: Dronové zábery, Vľavo: Miroslav Olešnaník

Ktoré dielo sa stane Stavbou roka 2024? Prestížna súťaž, ktorú vyhlasuje Združenie pre rozvoj slovenskej architektúry a stavebníctva – ABF Slovakia, má tento rok až troch nominantov zo Žilinského kraja. O tom, kto prestížny titul získa, rozhoduje hlasovanie verejnosti na tomto odkaze. Potrvá do konca marca. 

Cyklolávka cez rieku Váh (Švošov – Hubová)

Stavbu bolo potrebné umiestniť medzi ochranné pásma významných dopravných komunikácií. Na strane od obce Švošov bolo nutné rešpektovať ochranné pásmo železnice. Na strane od obce Hubová sa nachádza ochranné pásmo medzinárodnej cestnej trasy I/18.

Taktiež povodím Váhu nebola povolená výstavba piliera cyklolávky v toku rieky Váh vzhľadom na malý prietokový profil a blízkosť priehrady Liptovská Mara pre prípad potreby nadmerného odtoku vody z priehradného jazera cez hrádzu Bešeňová.

V súlade s priestorovými možnosťami bola stavba založená na troch samostatných základových blokoch. Ich úlohou je zachytenie protismerných horizontálnych síl. S ohľadom na možnosti lokality bola použitá jednostranne zavesená lanová oceľová konštrukcia s priehradovým viacpoľovým mostným nosníkom trojuholníkového prierezu a dvojdriekovým plnostenným pylónom.

Galéria: 14 fotiek

Privádzač diaľnice D3 (Kysucké Nové Mesto)

Navrhovaná stavba diaľničného privádzača rieši prepojenie cesty I/11, budúcej diaľnice D3, cesty III/2095 a miestnej komunikácie pri závode Schaeffler.   Účelom stavby je odľahčenie vstupu do Kysuckého Nového Mesta.

Stavbu tvorí niekoľko mostných objektov, ktoré preklenuli rieku Kysucu aj železničnú trať. Trasa je vedená prevažne v násype so sklonmi 1:2, iba na začiatku úseku je navrhnutý výkopový svah so zárubným múrom. Protihlukové steny slúžia na elimináciu hluku z cestnej motorovej dopravy.

„Technologicky bola výstavba veľmi náročná, keďže museli byť použité až tri druhy technológie výstavby nosnej konštrukcie, k čomu bola potrebná vysoká technologická disciplína, presne dodržaný technologický postup výstavby podporený náročnými statickými prepočtami jednotlivých etáp výstavby a stabilizácie vahadiel počas výstavby,“ uvádza zhotoviteľ. 

Galéria: 14 fotiek

NORDCITY Parkovací dom (Žilina)

Objekt vznikol na pôvodnom parkovisku s kapacitou približne 100 miest. Vybudovaním parkovacieho domu sa kapacita bez rozšírenia do územia zvýšila na 587 parkovacích miest a pribudla zelená strecha s 277 fotovoltickými panelmi. Parkovacie plochy slúžia pre zamestnancov, návštevníkov zóny NORDCITY a obyvateľov priľahlého sídliska Vlčince.

Budova je päťpodlažná. Architektonické riešenie objektu vychádza z jednoduchej hmoty obdĺžnikového pôdorysu. Základná železobetónová konštrukcia je obohatená hliníkovým perforovaným obkladom s náznakom okenných otvorov. Zrealizovaný bol aj vjazd do parkovacieho domu, úprava existujúcich peších komunikácií, zelených plôch a potrebná infraštruktúra.

Konštrukciu budovy tvorí železobetónový monolitický skelet založený na pilótach. Nosná konštrukcia pozostáva vo všetkých podlažiach zo železobetónových stien, stĺpov a železobetónových bezprievlakových stropných dosiek. Projekt má byť dôkazom, že praktické riešenia môžu byť estetické, inovatívne a ohľaduplné k životnému prostrediu.

Galéria: 14 fotiek





Najnovšie v Žilinskom kraji

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie zo zahraničia