Od apríla sa na dlhé mesiace zatvoria brány Liptovského múzea v Ružomberku. Poslednú výstavu pred plánovanou rekonštrukciou si tak môžete pozrieť už len do konca marca.
Poľská autorka Alicja Przybyszowska zamerala hľadáčik svojho fotoaparátu na architektonické dedičstvo komunizmu. Výstava tak priblížuje brutalizmus ako trend v architektúre, ktorý najvýraznejšie dominoval v 60. a 70. rokoch 20. storočia.
„Vo svojej oblasti tvorivých aktivít som sa zamerala na územie Poľska, Slovenska a krajín bývalej Juhoslávie. Mnohé z týchto budov utrpeli rekonštrukciu, zničenie alebo vandalizmus. Svojimi prácami som sa pokúsila vytvoriť aspoň malú dokumentáciu predmetov, ktoré ešte odolali plynutiu času a činnosti ľudí. Často sú označované ako ‚ťažké dedičstvo’ symbol komunistického režimu, s ktorým sa treba nejako vysporiadať,“ uviedla autorka výstavy Alicja Przybyszowska.
Najvzrušujúcejšou vecou na fotografii je podľa slov fotografky možnosť spoznávať svet z
úplne iného uhla pohľadu, vidieť svet, ktorý je voľným okom nedostupný.
„Jednou z takých dimenzií, ktorá uniká ľudskému vnímaniu, je svet videný v infračervenom spektre. Jeho mágia spôsobuje, že všetko vyzerá inak. Nechcela som robiť obyčajné fotografie. Mojím cieľom bolo
podať ich nereálnym, moderným spôsobom, ktorý by dopĺňal vízie autorov,“ dodala autorka Alicja Przybyszowska, ktorá vystavuje v Liptovskom múzeu na pozvanie ružomberskéhoFotoklubu RK1924.
„Je to posledná výstava pred rekonštrukciou našej sídelnej budovy v Ružomberku, ktorá potrvá niekoľko mesiacov. Sme nesmierne radi, že symbolicky na záver, ponúkame priestor vynikajúcej poľskej autorke. Cezhraničná spolupráca je pre nás veľmi dôležitá a nenahraditeľná pri ďalšom rozvoji múzea,“ dodal Martin Hromada, riaditeľ Liptovského múzea.