Sen o cyklistikom prepojení Žilinského a Trenčianskeho kraja sa stáva skutočnosťou. Žilinská župa začala s výstavbou ďalšieho úseku Vážskej cyklotrasy, okrem toho buduje aj cyklodopravnú trasu z Tepličky nad Váhom do Strečna. Oba projekty sú financované z eurofondov, ich výstavba bude stáť viac ako 6,5 miliónov eur. Prví cyklisti by sa po nových cyklotrasách mohli previesť začiatkom budúceho roka.
Žilinský samosprávny kraj začal v januári tohto roka s budovaním 12 kilometrov dlhej cyklotrasy za takmer 4,2 milióna eur. Cyklotrasa začne na hranici Trenčianskeho a Žilinského kraja v obci Mikšová, kde v súčasnosti Vážska cyklotrasa končí. Nová trasa prepojí mesto Bytča s Považskou Bystricou.
Vedená bude popri Hričovskom kanáli a bude prechádzať cez územie obcí Mikšová, Hvozdnica, Predmier, Malá Bytča, Veľká Bytča, Hliník nad Váhom a Kotešová. Smerom na Žilinu bude trasa z Bytče pokračovať približne 3 kilometre po existujúcich komunikáciách s napojením na cyklotrasu Kotešová – Hričovská priehrada, ktorú župa dokončila v roku 2022.
„Na stavbe už prebehli prípravné práce, odstránili sa dreviny, realizujú sa zemné práce a tiež práce na zakladaní novej lávky ponad Vážsky kanál v katastrálnom územi Hvozdnica,“ upresnil Peter Mráz, vedúci oddelenia cyklodopravy a dopravných stavieb ŽSK. Súčasťou projektu v tomto úseku je aj vybudovanie dvoch mimoúrovňových podjazdov na frekventovaných cestách I/10 v Bytči a II/507 v Kotešovej.
Český partner, obec Prostřední Bečva, vybuduje v rámci projektu 2,2 kilometrovú cyklotrasu z obce smerom na Pustevny, ako aj nový 5,4 km dlhý turisticko - náučný chodník pre peších. Ich prepojením s Vážskou cyklotrasou vznikne aj doplnkový 120 km dlhý Valašsko-Považsko-Kysucký cyklookruh. Ten bude vedený po existujúcej sieti značených cykloturistických trás, menej frekventovaných cestách III. triedy, miestnych komunikáciách a lesných cestách.
„Na ňom bude cyklista navigovaný prostredníctvom QR kódov na smerovníkoch aj k 20 TOP atraktivitám regiónu, po 10 na každej strane. Na Slovenskej strane sú to napríklad Považský hrad, Súľovské skaly, Sobášny palác v Bytči, Popperovo mauzóleum a židovský cintorín v Hliníku nad Váhom, Hrad a park Budatín, či Hrebeňovka Javorníkov,“ informuje Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK.
Keď sa župe podarí doriešiť chýbajúci trojkilometrový úsek v Považskom Chlmci, cyklistické prepojenie bude siahať z Považskej Bystrice až do Žiliny.
Žilinský samosprávny kraj začal v januári aj s výstavbou ďalšieho nového úseku Vážskej cyklotrasy z Varína do Nezbudskej Lúčky v hodnote viac ako 2,3 miliónov eur. „Na stavbe sa odstránili dreviny, momentálne sa realizujú práce na zakladaní novej lávky ponad rieku Varínka,“ doplnil Mráz.
Projekt sa delí na dve stavebné časti. Prvou je vyznačenie cyklotrás v celkovej dĺžke necelých 8 kilometrov po existujúcich komunikáciách v koridore medzi obcami Strečno – Nezbudská Lúčka - Varín – Gbeľany – Nededza - Teplička nad Váhom. Zámer v nich prepája najmä ich priemyselné zóny a má zlepšiť dostupnosť do práce i škôl pre miestnych obyvateľov.
Druhou časťou projektu je vybudovanie nového úseku Vážskej cyklotrasy medzi obcami Varín - Nezbudská Lúčka v dĺžke 2,1 kilometra. Tento úsek sa napája na existujúci úsek na Vodnom diele Žilina v obci Varín na mieste, kde zároveň začína aj existujúca Terchovská cyklotrasa.
Nový úsek bude pokračovať popri rieke Váh po jej pravom brehu a bude končiť v Nezbudskej Lúčke, pri existujúcej lávke ponad rieku Váh do Strečna. Nová trasa prispeje k zlepšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, pretože cyklisti sa presunú z úzkej na nový segregovaný úsek cyklotrasy. Rovnako dôjde k prepojeniu hradu Budatín s hradom Strečno.