Alfa Romeo patrí bezpochyby medzi najikonickejších automobilových výrobcov. Talianska automobilka bola založená už v roku 1910. Počas svojej existencie dala Alfa svetu veľké množstvo kultových či legendárnych modelov. Posledné obdobie bolo na pomery tejto legendy pomerne temné. Alfa Romeo si musela vystačiť s veľmi skromným modelovým portfóliom. Avizovaný, dlho očakávaný reštart nastal konečne v roku 2015, predstavením nového sedanu Giulia. A v rýchlom slede nasledovala ďalšia významná novinka, konkrétne prvé SUV s logom Alfa Romeo. Na mysli máme nový model Alfa Romeo Stelvio, ktorý na Slovenský trh dorazil len prednedávnom.
My sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Alfa Romeo mali možnosť preveriť túto atraktívnu novinku v rámci nášho tradičného testu. Nové Alfa Romeo Stelvio so špičkovou benzínovou štvorvalcovou motorizáciou 2,0 Turbo (280 koní), v kombinácii s 8-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v limitovanej úvodnej výbavovej edícii First Edition, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Alfa Romeo v našom regióne.
Ako sme už naznačili v úvode, model Stelvio je prvým SUV vo viac ako 100-ročnej histórii značky Alfa Romeo. Ani zarytí fanúšikovia automobilky nemusia v tomto prípade biť na poplach, z dôvodu že už aj Alfa Romeo podľahla aktuálnemu SUV trendu. Taliani si dali na svojej prvotine s vyššou svetlou výškou mimoriadne záležať. Tak aby zostal zachovaný duch vozidiel Alfa Romeo. Na druhú stranu je nespochybniteľným faktom, že vozidlo tejto koncepcie má v súčasnosti taktiež mimoriadne veľký predajný potenciál. A čísla sú dôležite čo si uvedomujú aj v Alfa Romeo.
Novinka si podvozkovú platformu s označením Giorgio požičala z modelu Giulia, ktorý je podľa mnohých najlepšie jazdiacim vozidlom vo svojej triede. Novodobá Giulia sa vyrába výlučne len s karosériou typu sedan. Priestrannejší karosársky variant totiž kompenzuje práve model Stelvio. Výrobca si aj v tomto prípade dal veľmi záležať na jednotlivých detailoch. Tie zaručene dokážu vzbudiť emócie. Za zmienku stojí napr. už len samotné označenie modelu. Názov Stelvio je odvodený od legendárneho Alpského horského priesmyku Passo dello Stelvio. Práve táto destinácia sa radí k tým najkrajším svetovým scenériám, ktoré je možné zpoza volantu zažiť! Športové korene automobilky je cítiť i z atletického dizajnu novinky. Stelvio tak trochu klame telom.
V porovnaní s konkurenciou pôsobí Alfa rozhodne o niečo kompaktnejším dojmom. Rovnako, ako pri modeli Giulia, aj tu zostala zachovaná tzv. klasická koncepcia pohonu. Tá sa vyznačuje pozdĺžne uloženým motorom vpredu a poháňanou zadnou nápravou. Samozrejme, aj Stelvio môže disponovať pohonom všetkých kolies Q4. Aj v tomto prípade je však primárne poháňaná zadná náprava, ku ktorej sa v prípade potreby pripája pohon predných kolies a to až do rozloženia hnacích síl v pomere 50/50. V neposlednom rade doplňme, že aj v prípade modelu Stelvio je samozrejmosťou podvozok s viacprvkovým zavesením všetkých kolies.
Na našom trhu sa aktuálne nový model ponúka s pomerne pestrou škálou jednotlivých verzií, v troch výbavových stupňoch. Okrem pohonu všetkých kolies Q4 si je možné novinku objednať i výhradne len s pohonom zadných kolies. Motorová paleta pozostáva zo zážihových i vznetových verzií. Pomyselnou vstupenkou do „sveta“ Stelvio je vznetová verzia 2,2 Turbo o výkone 150 koní s pohonom zadných kolies. Identický turbodiesel 2,2 Turbo je následne odladený aj na výkon 180 koní. Táto verzia je už okrem pohonu 4x2 už k dispozícii aj s pohonom 4x4. Vznetovú špičku predstavuje následne verzia 2,2 Turbo s výkonom 210 koní, dostupná výhradne s pohonom všetkých kolies Q4.
Ozdobou značky Alfa Romeo sú tradične benzínové motorizácie. Tu je základom variant s prepĺňaným „dvojlitrom“ 2,0 Turbo s výkonom 210 koní. Aj v tomto prípade je už štandardom pohon 4x4. Rovnaká motorizácia 2,0 Turbo vyladená na výkon až 280 koní predstavuje následne aktuálnu výkonovú špičku celého modelového radu. Práve táto pohonná jednotka pracovala aj v nami testovanej verzii. Štandardom pri všetkých vyššie spomínaných motorizáciách je 8-st. automatická prevodovka. Už čoskoro do ponuky pribudne už tradičná čerešnička na torte. „Creme de la creme“ predstavuje špičková verzia Stelvio Quadrifoglio Verde s prepĺňaným benzínovým 6-valcom z dielne Ferrari, o výkone až 510 koní.
Čo možno teda v praxi očakávať od nového SUV Alfa Romeo Stelvio?
Vzhľad a rozmery - Typická Alfa v SUV balení
Talianska dizajnérska škola patrí medzi tie najvychytenejšie aj v automobilovom priemysle. Jej typickým príkladom je samozrejme i dizajn „Made in Alfa Romeo“. Do ducha silnej tradície a historického odkazu je dokonale zabalený i dizajn modelu Stelvio. Dizajnéri si dali veľmi záležať na ladných krivkách i celkovom proporčnom vyvážení vozidla. Typická predná časť ponúka tradične tvarovanú trojuholníkovú masku chladiča. Jej dizajnu muselo, typicky pre Alfu, ustúpiť i uchytenie ŠPZ-tky. To je už tradičné premiestnené do ľavej časti nárazníka. Elegantne tvarované predné svetlomety disponujú zaujímavým „podpisom“ LED denného svietenia. Vďaka nemu je možné Stelvio rozpoznať i na väčšiu vzdialenosť.
Pri pohľade z profilu zaujmú predovšetkým svalnaté línie vytiahnutých blatníkov. Tie v prípade testovanej verzie First Edition ukrývali krásne kolesá o priemere 20 palcov. Športový nádych optimálne dotvárajú dynamické línie zadnej časti. Pozornosť tu pútajú predovšetkým dve skutočné koncovky výfuku. Tie nesklamali očakávania. nakoľko dokážu vyprodukovať i brilantný zvukový efekt. Prvé SUV od Alfa Romeo preto ako celok pôsobí vďaka oblým líniám bez hrán veľmi ladne a atleticky. Naviac, na pomery dnešných SUV modelov, je skôr decentne i ochranné oplastovanie karosérie.
Z hľadiska celkových rozmerov sme nový model pre zaujímavosť porovnali so sedanom Giulia. Nové Alfa Romeo Stelvio meria 4687 mm (+48 mm v porovnaní s modelom Giulia), šírka vozidla dosahuje 1903 mm (+30 mm), výška atakuje 1671 mm (+245 mm) a rázvor náprav má takmer identickú hodnotu 2818 mm (-2 mm). Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 525, resp. 499 litrov, v závislosti od toho, či si vystačíte s opravnou sadou, resp. siahnete po dojazdovej pneumatike. Kufor disponuje veľmi pravidelným tvarom. Prakticky orientovaných zákazníkov určite potešia kotviace oká v podlahe, komfortné elektrické ovládanie dverí kufra, či možnosť sklápania delených zadných operadiel (pomer 40/20/40), priamo z batožinového priestoru.
Maximálna prepravná kapacita s takmer optimálne rovnou podlahou ponúka následne objem až 1600 litrov. To, že sú pre Alfu Romeo jazdné vlastnosti až na prvom mieste, jasne dokazuje aj detail v podobe umiestnenia akumulátora v priestore pod podlahou kufra. Aj toto riešenie v konečnom dôsledku napomáha čo najoptimálnejšiemu rozloženiu hmotnosti medzi nápravami. Posledný udaj, ktorý stoji pri SUV za zmienku, je svetlá výška. Tu Stelvio prekvapuje. Minimálna svetlosť sa pohybuje na veľmi slušnej úrovni 200 mm.
Interiér a výbava - Detaily, ktoré chytia za srdce
Historický odkaz značky Alfa Romeo nesie tiež interiér nového modelu Stelvio. Je síce pravdou, že možno polemizovať nad prevedením niektorých maličkostí či detailov. Na mysli máme napr. pomerne malé a zároveň nie veľmi ostré vyobrazenie obrazu parkovacej kamery. Na druhej strane, každý musí každý zároveň objektívne uznať, že interiér modelu Stelvio má zároveň jednoducho niečo do seba. Celkové prevedenie je silne inšpirované modelom Giulia. Dielenské spracovanie jednotlivých častí je veľmi precízne. Palec hore si zaslúži napr. originálny drevený dekor, ktorý pôsobí veľmi prirodzene. Doslova zimomriavky vyvoláva pohľad na tradičný prístrojový panel. Dominujú mu krásne športové „budíky“ otáčkomera a rýchlomera v tradičnom analógovom prevedení. Uprostred nich sa nachádza farebný displej palubného počítača. V závislosti od zvoleného jazdného módu dokáže zobraziť aj mnohé zaujímavé parametre, vrátane hodnoty preťaženia G-force. Veľkú pochvalu si zaslúžia tiež ďalšie detaily.
Svoje čaro má určite štartovacie tlačidlo umiestnené priamo na volante. Precízne spracované sú aj obrovské kovové pádla na manuálne radenie prevodov. Triafa sa do nich dobre v akejkoľvek polohe natočenia volantu. Vtipný prvok, na ktorý sme si prekvapivo zvykli, predstavuje pulzný chod smeroviek. Páčka sa totiž vždy vracia do základnej polohy. Pri trojbliku postačuje jemné ťuknutie. A pri trvalom „blikaní“ je treba páčku zatlačiť o niečo viac. Z nášho pohľadu je veľmi dobre zvládnuté tiež zapracovanie multimediálneho rozhrania do palubnej dosky. Infotaiment v našom prípade disponoval 8,8 palcovým farebným monitorom. V prípade vozidla ako je Alfa Romeo Stelvio vás na prvom mieste určite nebudú trápiť resp. veľmi zaujímať funkcie, ktorými disponuje infotaiment.
Ako je v tejto triede dobrým zvykom, samozrejme i rozhranie Alfa Connect disponuje hneď viacerými funkciami, vrátane navigačného modulu. Z nášho pohľadu je najzásadnejšou chybičkou krásy absencia slovenského, resp. českého jazyka. Rozhranie sa ovláda logicky dobre zvládnutým multifunkčným ovládačom umiestneným na stredovej konzole. Na rovnakom mieste nachádzame tiež neodmysliteľný volič jazdných režimov DNA.
A ako je na tom Stelvio z hľadiska priestoru pre posádku? Vpredu sú priestorové pomery podľa očakávania priam kráľovské. Novinka však prekvapuje aj v druhom rade. Na nedostatok priestoru sa rozhodne ani tu nebudú sťažovať ani urastenejší pasažieri. Novinka tak bez kompromisov zvláda aj úlohu rodinne orientovaného SUV. Nami testované Stelvio v limitovanej edícii First Edition ponúka hneď niekoľko zaujímavých vybavových prvkov. Za všetko spomeňme napr.: luxusné kožené sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel s možnosťou elektronického nastavenia v 8 smeroch, vyhrievaný volant, audiosystém Sound Theatre s 11 reproduktormi, funkciu núdzového brzdenia, monitorovanie jazdných pruhov, automatické prepínanie diaľkových svetiel, bezkľúčový prístup, predný a zadný parkovací asistent a mnoho iného.
Jazda - Tá pravá Alfa Romeo
Vozidlá s emblémom Alfa Romeo boli vždy v prvom rade o zážitkoch z jazdy. Asi preto vôbec neprekvapí, že v tomto smere sme boli najviac zvedaví práve na jazdný prejav. Už po naštartovaní prekvapí decentne jedovatý zvukový prejav benzínového dvojlitra. Jedným dychom treba zároveň dodať, že interiér je inak precízne odhlučnený. Najvýraznejšiu zvukovú kulisu si je logicky možne užiť v dynamickom režime. Ani v tomto prípade však človek z auta nevystúpi s prípadnou bolesťou hlavy z prehnane „uhučaného“ motora.
Prvé kilometre sme absolvovali v jazdnom režime N (Natural). Už tu Stelvio prekvapuje pohotovými reakciami na stláčanie pedálu akcelerátora. Bez preháňania možno povedať, že už režim N sa v Alfe môže porovnávať s konkurenčnými športovými módmi. Istotou je, že skôr či neskôr každý vodič siahne po režime D (Dynamic). Ten naplnil podľa očakávania a najviac násobí emócie z jazdy, resp. inými slovami dokonale umocňuje pocit zo šoférovania. Nakoniec treba spomenúť režim A (Advanced Efficiency). V tomto prípade ide o akýsi ekologický, resp. úsporný mód.
Samostatnú kapitolu predstavuje i podvozok. Ten dokáže priam dokonale žehliť nerovnosti a vozidlo je za každých okolností akoby prilepené k ceste. Ak k tomu pripočítame len minimálne nakláňanie karosérie v zákrutách, tak sa zpoza volantu ani nechce veriť, že máme v rukách máme veľké SUV a nie športovú limuzínu. Veľmi presne riadenie nie je na naše prekvapenie prehnane tuhé ani v športovom režime. Čo sme na druhej strane ocenili pri manévrovaní v mestskej premávke. Stelvio spolupracuje s automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie s 8 stupňami. Prevodovka radí bravúrne a športovo už v automatickom režime. Náročnejší si samozrejme môžu radiť prevody i manuálne pádlami pod volantom.
Nakoniec pár slov k testovanému motorkárskemu šperku pod prednou kapotou. Je ním špičkový prepĺňaný benzínový motor 2,0 Turbo o výkone 280 koní. Z nášho pohľadu dodáva práve táto pohonná jednotka modelu Stelvio už toľkokrát spomínané emócie. Vďaka ktorým má prvé SUV Alfa Romeo po zážitkovej stránke pred priamou konkurenciou rozhodne navrch. Stelvio je teda skutočne hodné svojho mena. Na zakrútenej okresnej ceste si je s ním možné dovoliť až prekvapivo veľa. Ak to predsa len s rýchlosťou preženiete, decentne vás nato upozorní anjel strážny v podobe ESP.
Vďaka pohonu 4 kolies a solídnej svetlej výške zvládne Alfa prekonávať taktiež nástrahy stredne ťažkého terénu. V tomto prípade však ide o SUV, ktoré nás veľmi nebavilo „trápiť“ mimo spevnenej cesty. Pretože jeho prednosti jednoznačne najviac vyniknú práve na asfaltovej komunikácii.
A náš celkový dojem?
Nová Alfa Romeo Stelvio dokonale potvrdila všetky naše očakávania. Najväčšou radosťou je aj v tomto prípade samotná jazda. Stelvio preto neváhame odporúčať všetkým tým, ktorí neberú šoférovanie už len ako rutinu, ale naopak chcú si za volantom dopriať dávku emócií spojených s jazdným pôžitkom. V Žiline si nový model Alfa Romeo Stelvio môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Alfa Romeo v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s r. o., v novom showroome na Ulici Pri Celulózke, kde na vás čakajú i ďalšie modely Alfa Romeo.
Testovací diár Alfa Romeo Stelvio
Model | Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo 280k Q4 First Edition |
Palivo | benzín |
Pohon | 4x4 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 206/280 |
Krútiaci moment Nm | 400 |
Maximálna rýchlosť km/h | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,7 s |
Prevodovka | automatická |
Počet stupňov | 8 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 7,0 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 9,9 l / 100 km |
Pneumatiky | Michelin Latitude Sport 3 |
Výbava - Cena
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo 280k Q4 First Edition (testovaný model, akčná cena) - od 58 400 €
Alfa Romeo Stelvio 2,2 Diesel 150k Stelvio (nafta) - od 39 900 €
Konfigurátor Alfa Romeo Stelvio
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- - -
Alternatívy z vlastnej stajne
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - cenu zatiaľ nepoznáme
Štvorlístok zelený predstavuje tradične vrchol ponuky. Ide o špičkový ekvivalent oproti „bežnému“ modelu Stelvio. Pod prednou kapotou sa dočkáme prepĺňaného benzínového 6-valca s výkonom až 510 koní.
Alfa Romeo Giulia - od 32 100 €
Novodobá Giulia znamenala túžobne očakávaný reštart automobilky Alfa Romeo. Sedan patrí jazdnými vlastnosťami k špičke vo svojej triede. Nie je pritom prekvapením, že aj model Stelvio vychádza po technickej stránke práve z Alfa Romeo Giulia.
Alfa Romeo Giulietta - od 19 490 €
V našom prehľade má svoje miesto aj kompaktný model Alfa Romeo Giulietta. Podobne, ako ostatné modely s logom Alfa Romeo, aj model Giulietta boduje predovšetkým svojim osobitým štýlom, ktorý azda najlepšie vystihuje motto la meccanica delle emozioni.