Redakčný test: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Toto je budúcnosť!


Automoto

Foto: Redakčný test: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Toto je budúcnosť! Foto: Peter Hlačik

Medzi modernými automobilmi dneška sa čoraz razantnejšie tlačí do popredia téma ekológie. Tá je úzko prepojená s čoraz väčšími nárokmi kladenými na emisné limity pri nových automobiloch. Na spomenutý fenomén sú preto nútení reagovať aj výrobcovia. Dnes už má preto takmer každá automobilka vo svojom portfóliu aspoň jeden model, ktorý sa môže pýšiť prívlastkom eko. Medzi priekopníkov v tejto oblasti sa na prvé miesto jednoznačne radí automobilka Toyota. Japonská jednotka ako prvá zaviedla do sériovej výroby fenomén s názvom hybrid. A v tomto roku je to už presne 20 rokov od štartu hybridnej éry s rukopisom značky Toyota.

A úplne na počiatku bol model Toyota Prius. My sme pri tejto príležitosti v spolupráci so Žilinským zastúpením značky Toyota mali možnosť exkluzívne odskúšať najnovšiu evolúciu modelu Toyota Prius. Pre náš test bola dokonca k dispozícii novinka v podobe verzie Prius Plug-in Hybrid. Momentálne ide v tomto prípade o absolútny technologický vrchol spomedzi sériových hybridných modelov značky Toyota. Nový model Toyota Prius  Plug-in s hybridnou sústavou pozostavajúcou zo spaľovacieho atmosférickeho zážihového motara 1,8 v kombinácii s elektromotorom a e-CVT prevodovkou, v špičkovej výbave Executive  nám na test zapožičala spoločnosť AT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Toyota v našom regióne.

Galéria: 84 fotiek

Vývoju hybridných vozidiel sa automobilka Toyota venuje už mnoho rokov. Skutočná revolúcia v tomto smere nastala v roku 1997. Práve v tomto roku bola predstavená prvá generácia modelu Toyota Prius, ktorý bol prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom sveta. Úspech novej koncepcie pohonu sa dostavil veľmi rýchlo. Model Prius sa stal žiadaným predajným artiklom predovšetkým v USA. Tu mu silné renomé okrem iného budovali aj mnohé hviezdy známe z filmového plátna.

Za prevratnú možno považovať aj minulú, teda tretiu generáciu modelu Prius. Toyota vtedy prvý krát ponuku obohatila aj o verziu Plug-in Hybrid, ktorej batérie je možné dobíjať aj z externého zdroja. Najnovšia štvrtá generácia modelu Prius dorazila na Slovenský trh v minulom roku. Avšak len prednedávnom ponuku doplnilo druhé pokračovanie verzie Prius Plug-in Hybrid. Na úvod je nutné poznamenať, že klasický Prius si so Plug-in Hybridnou verziou rozhodne nespletiete.

Toyota sa, na prekvapenie mnohých, rozhodla od seba obe verzie dizajnovo značne odlíšiť. Toyota v súčasnosti montuje hybridnú technológiu hneď do viacerých modelov. Od najmenšieho modelu Yaris Hybrid, cez kompaktný Auris Hybrid, crosover C-HR Hybrid až po SUV RAV 4 Hybrid.


V tomto ponímaní predstavuje ale samostatnú kapitolu práve modelový rad Prius. Na rozdiel od vyššie spomenutých modelov v tomto prípade neexistuje aj iná alternatíva v podobe konvenčnej verzie „len“ so spaľovacím motorom. Model Prius bol od samého počiatku vyvíjaný výhradne pre implementáciu hybridnej technológie. Hybridná technológia s rukopisom značky Toyota pozostáva z troch vzájomne prepojených častí. A to spaľovacieho zážihového motora, elektromotora a akumulátora.

Kľúčovým faktorom pri hybridnom vozidle je dokonalá súhra všetkých spomenutých častí. V tomto smere je veľmi užitočná e-CVT prevodovka planétovej konštrukcie, ktorá zaručuje optimálnu súhru oboch agregátov. Mozgom celého systému je riadiaca jednotka, ktorá neustále vyhodnocuje jazdnú situáciu a menežuje činnosť agregátov. Veľmi dôležitou časťou sú logicky i batérie.


Do nich sa počas jazdy ukladá energia získaná brzdením, teda rekuperáciou. Následne je takto uskladnená energia v prípade optimálnych podmienok opäť využívaná na pohon vozidla. Testovaná verzia Prius Plug-in hybrid sa od štandardného modelu Prius odlišuje okrem dizajnu tiež výkonnejšími lítiovo-ionovými akumulátormi. Tie je možné vďaka technológii Plug-in dobíjať aj z externého zdroja.

Na našom trhu momentálne modelový rad Toyota Prius pozostáva až z troch alterrnatív. Okrem vyššie spomenutých modelov v ponuke figuruje taktiež rodinne orientovaná verzia Toyota Prius+. Základný model Toyota Prius je k dispozícii v troch samostatných výbavových stupňoch. Nami testovaná špičková verzia Prius Plug-in Hybrid sa dodáva výhradne len v najvyššej výbave Executive. Zákazník si však môže následne vyberať z dvoch príplatkových paketov. Pohonný reťazec najnovšej evolúcie modelu Prius pozostáva z atmosférického zážihového 4-valca o objeme 1,8 a výkone 98 koní. Samostatný elektrický motor následne generuje výkon 72 koní. Spoločný kombinovaný výkon hybridnej sústavy je následne 122 koní.

Čo možno v praxi očakávať od nového modelu Toyota Prius Plug-in Hybrid?

Vzhľad a rozmery – Osobitná dimenzia originality

Dizajn novej generácie modelu Toyota Prius v reálnom živote dokáže celkom iste polarizovať. Kým jednej skupine sa bezvýhradne páči, druhá mu naopak jednoducho nevie prísť na chuť. Z nášho pohľadu išlo o jednoznačný zámer dizajnérov z krajiny vychádzajúceho slnka. V jednom aj v druhom prípade totiž jednoznačne platí, že nový model skrátka šokuje. Všetci sa pravdepodobne zhodneme na tom, že novinka svojim vzhľadom jednoducho púta pozornosť a budí zaslúžený záujem.

Modifikovaná predná časť pôsobí v porovnaní s klasickým modelom Prius jednoznačne dynamickejšie. V mnohom nám pripomína súčasnú špičku medzi alternatívnymi pohonmi. Teda prvé sériovo vyrábané vozidlo na vodíkový pohon, ktorým je Toyota Mirai. Zaujali nás predovšetkým uzučké hlavné predné svetlomety pozostávajúce zo štyroch častí. Keďže novinka využíva špičkovú technológiu s adaptívnymi Bi-LED svetlometmi, v praxi si vystačí aj s takto efektne uzučkou parabolou hlavných svetlometov. Pozmenená je i prehľadná maska chladiča ako aj predný nárazník. Pri pohľade z profilu je jasne cítiť absolútny dôraz kladený na aerodynamiku.



Koeficient odporu vzduchu dosahuje špičkový parameter Cx 0,24. Aj zadná časť verzie Plug-in sa od štandardného modelu Prius výrazne odlišuje. Tu zaujme predovšetkým delené zadné okno. To je predelené lištou v tvare vlny s integrovaným brzdovým svetlom, ktorá opticky veľmi efektne prepája koncové svetlomety. V praxi si preto za odvahu a originalitu modelového radu Prius Toyota rozhodne zaslúži uznanie a obdiv.

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, Toyota Prius Plug-in je z hľadiska celkových rozmerov už „poriadny kus auta“. V nasledovnom prehľade prinášame pre zaujímavosť porovnanie so základným modelom Prius. Novinka meria 4645 mm (+105 mm v porovnaní s klasickým modelom Prius), identická šírka vozidla dosahuje 1760 mm, taktiež totožná výška atakuje 1490 mm a nezmenil sa ani rázvor  náprav s hodnotou 2700 mm.



Za najväčšiu slabinu verzie Plug-in možno považovať kapacitu batožinového priestoru. Výkonnejšie batérie si logicky zobrali určitú daň v podobe priestoru. Prius Plug-in ponúka v základnom usporiadaní objem s kapacitou 360 litrov. To je presne o 142 litrov menej v porovnaní s objemom pri štandardnom modeli Prius (kapacita 502 litrov). Veko kufra je aj napriek svojim rozmerom prekvapivo ľahké. V tomto kontexte upúta jeho výplň, v podobe materiálu z uhlíkového vlákna. Ako sme už naznačili, pod podlahou kufra sú uložené dobre chránené batérie.

Galéria: 84 fotiek

Bežný užívateľ sa k nim z hľadiska bezpečnosti samozrejme nemá možnosť nijako dostať. Po krajoch akumulátora sa nachádzajú ešte 3 schránky vhodné na odloženie drobností či opravnej sady. Praktické je, že do najhlbšej z nich na okraji nárazníka, sa zmestí i kábel určený na dobíjanie batérie. Pre objektívnosť je potrebné uviesť, že aj kapacita 360 litrov s rezervou postačuje na každodenné používanie. V prípade, že chcete v novinke previesť objemnejší predmet, je nutné siahnuť po konfigurácii so sklopenými sedačkami. Vtedy maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1204 litrov.

Interiér a výbava – Priestor v digitálnom balení


Závan modernej doby je zrejmý už pri prvom kontakte s interiérom nového modelu. Koncepcia palubnej dosky je totožná so štandardným modelom Prius. Okrem technologických „hračiek“ na palube novinky nás v rovnakej miere zaujala i vzdušnosť kabíny a celkový pocit precíznosti. Toyota si v tomto prípade dala mimoriadne záležať na výbere použitých materiálov ako aj na ich dielenskom opracovaní. Pomerne jednoducho dizajnovanej palubnej doske dominujú dva displeje umiestnené v jej strede. Vyššie situovaný ponúka špičkovú grafiku a nahrádza tradičný prístrojový panel.

Hneď na úvod nás zaujala efektná animácia, ktorá doprevádza proces „naštartovania“ vozidla. V ľavej časti nájdeme najdôležitejšie údaje potrebné k jazde, vrátane aktuálnej rýchlosti, stavu paliva, stavu batérie, jazdného režimu, dojazdu a podobne. Na svoje si v tomto prípade rozhodne prídu všetci nadšenci digitálnych hračiek. Prostredníctvom tlačidiel na volante je možné na displeji vyobraziť skutočne širokú škálu rôznorodých parametrov. V pravej časti displeja sa pre zmenu zobrazujú prehľadne indikátory dôležitých kontroliek a to vrátane v tej chvíli aktívnych jazdných asistentov. Toyota myslela aj na tých, ktorí preferujú vyobrazovanie údajov v zornom poli vodiča. Prius Plug-in totiž disponuje i špičkovým farebným Head-up displejom.

Centrálnu časť palubnej dosky vypĺňa už dobre známe dotykové rozhranie Toyota Touch 2 s displejom o priemere 8 palcov. Infotaiment ponúka okrem štandardných funkcií či navigácie tiež možnosť sledovania činnosti hybridnej sústavy či niekoľko zaujímavých on-line aplikácií. Z ovládacích prvkov púta pozornosť i minimalistický volič jazdných režimov. Okrem štandardných funkcií známych z automatickej prevodovky je tu naviac poloha B. Po jej aktivovaní sa výrazne zintenzívni rekuperačný účinok vozidla. Preto je táto poloha veľmi vhodná napr. pre jazdu zo svahu. Z dômyselných detailov nás zaujal tiež odkladací box na smartfón. Disponuje štandardne funkciou bezkáblového dobíjania telefónu. Dômyselnú funkciu má i kľúčik od zapaľovania.

Galéria: 84 fotiek

Okrem jeho štandardnej funkcie sa tu nachádza aj tlačidlo A/C. Vďaka nemu je možné, ak je vozidlo napr. pripojené k elektrickej sieti, ešte pred jazdou vychladiť, resp. zohriať interiér podľa preferovanej teploty nastavenej na klimatizačnom moduli. Špecifickú atmosféru na palube dotvárajú aj v drobnosť v podobe výduchov ventilácie. Tie sú ozdobené motívom Prius. Na druhej strane typickým americký prvokom je pre zmenu nožné ovládanie parkovacej brzdy. Novinka okrem vyššie spomenutého, myslí aj na praktickú stránku.

Tu nás zaujala predovšetkým priestrannosť interiéru. Prius je koncipovaný ako 4-miestne vozidlo. Doslova nadštandardné priestorové pomery v druhom rade pripomínajú skôr luxusnú limuzínu ako ekologicky zameraný automobil. Značná priestorová rezerva tu panuje predovšetkým v oblasti pre nohy. Nadpriemerne vysokých pasažierov môže následne v druhom rade limitovať až priestor pre hlavu. Z hľadiska celkovej výbavy doprial výrobca modelu Prius Plug-in Hybrid Executive prakticky to najlepšie, čím môžu sériové modely Toyota v dnešnej dobe disponovať.



Za všetky prvky výbavy spomeňme napr.: bezkľúčový prístup a štartovanie, kožený interiér, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaciu kameru, inteligentný parkovací asistent, jazdné asitenty v podobe predkolizného systému s funkciou núdzového brzdenia a detekciou chodcov, rozpoznávaním dopravných značiek, monitorovaním jazdných pruhov, indikáciou vozidla v mŕtvom uhle, automatickým prepínaním diaľkových svetiel, adaptívnym tempomatom, monitorovaním únavy vodiča, upozornenie na pohyb v priestore za vozidlom, či aparatúrou JBL s 10 reproduktormi. Zaujímavosťou opcie je paket Solar. Ten vďaka strešným solárnym panelom pomáha dobíjať akumulátory.  

Jazda – Veľké prekvapenie

Od ekologicky zameraného vozidla by len málokto očakával športové jazdné vlastnosti. V tomto smere ale nový Prius Plug-in rozhodne prekonal všetky očakávania. Vozidlo disponuje špičkovým podvozkom. Ten veľmi dobre drží na ceste a rozhodne sa nebojí ani dynamickej jazdy, pritom je ale stále príjemne komfortný. Veľmi dobre mu sekunduje i strmé riadenie s dodatočnou porciou spätnej väzby. Po stránke potencionálnej zábavy za volantom tak novinka doslova pozitívne šokuje. Podľa očakávaní Prius Plug-in takisto mimoriadne tichý.

Galéria: 84 fotiek

Okrem hybridnej technológie tomu napomáha i precízne odizolovanie interiéru, a v neposlednom rade tiež už spomínaná špičková aerodynamika. Samozrejme, hlavné prednosti vozidla sú skryté úplne inde. V rámci testu som sa presvedčil, že realita sa skutočne veľmi približuje tomu, čo sľubuje výrobca. Priemerná spotreba benzínu sa ustálila na hodnote 1,7 l/100 km, čo je skutočne výborná vizitka. A to sme pre objektívnosť samozrejme nejazdili len s nabitými batériami. V praxi trvá ich plné dobitie z klasickej domácej siete približne 3 hodiny. S plným akumulátorom je možné klasickým tempom v rámci povolených rýchlostných limitov, bez problémov absolvovať vzdialenosť cca 50-60 km len na elektrinu, teda s nulovou spotrebou benzínu.

Ide o rádius, ktorý drvivej väčšine z nás postačí na každodenné dochádzanie z práce domov. Práve toto je rozhodne najväčším benefitom modelu Prius Plug-in Hybrid. Samozrejme, po vybití energie určenej na elektrický dojazd, je možné pokračovať ďalej v jazde. V tomto režime sa Prius Plug-in správa ako klasický hybrid s loom Toyota. To znamená, že vozidlo dokáže aj v tomto režime hneď ako to vzniknutá situácia umožňuje jazdiť „len“ na elektrinu získanú predovšetkým jazdnou rekuperáciou. Okrem toho má vodič možnosť ovplyvniť jazdný prejav aj prostredníctvom tlačidiel určených na zmenu jednotlivých režimov jazdy. Mimo ekologického módu je tu k dispozícii aj tzv. Power mód. V tomto prípade vozidlo veľmi pohotovo reaguje na intenzitu stláčania akcelerátora.



Celkový výkon hybridnej sústavy s hodnotou 122 koní dokáže na naše prekvapenie Prius Plug-in Hybrid veľmi slušne rozhýbať. Impozantná je predovšetkým akcelerácia s bleskovým nástupom maximálneho krútiaceho momentu, dostupného z elektrickej energie uloženej v batériách. Celkový akčný rádius vozidla s plnou nádržou a nabitými batériami predstavuje s rezervou hodnotu viac ako 1000 km. V praxi je veľmi dôležitý tiež fakt, že hybridný mód s jazdou len na elektrickú energiu, dokáže bezproblémovo fungovať i pri vyšších rýchlostiach pokojne aj v diaľničnom tempe. Toyota Prius Plug-in sa jednoducho snaží čo najviac pracovať s potenciálom aktuálne nazhromaždenej elektrickej energie v batériách, čo v konečnom dôsledku prispieva k veľmi priaznivej spotrebe paliva.

A náš celkový dojem?

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid z nášho pohľadu už dnes predstavuje najbližšiu budúcnosť automobilov. Novinka je veľmi dobre pripravená na neustále sa zvyšujúci tlak spojený so znižovaním emisií ako aj spotreby paliva. Táto koncepcia predstavuje ideálny medzistupeň medzi konvenčnými spaľovacími motormi a čistými elektromobilmi. Na rozdiel od druhej spomínanej skupiny vozidiel, v tomto prípade totiž odpadá nutnosť vykonávať neprakticky úkon zdĺhavého dobíjania akumulátorov.

Prijemným paradoxom je tiež fakt, že vďaka stále aktuálnej štátnej dotácii na elektromobily, resp. Plug-in hybridy, sa momentálne viac oplatí práve kúpa modelu Prius Plug-in, v porovnaní s klasickým hybridom Prius. V Žiline si nový model Toyota Prius Plug-in Hybrid môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Toyota v našom regióne, spoločnosti  AT a.s. Žilina, na Dlhej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Toyota.


Testovací diár Toyota Prius Plug-in Hybrid

Model

Toyota Prius Plug-in Hybrid 1,8 e-CVT Executive

Palivo

Hybridný (zážihový + elekromotor)

Pohonpredný
Počet valcov4
Výkon kw / hp90/122
Krútiaci moment Nm
142
Maximálna rýchlosť km/h
162
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
11,1 s
Prevodovka
automatická e-CVT
Počet stupňov
bezstupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
1,0 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
1,7 l / 100 km
Pneumatiky

Toyo Nanoenergy J6T

Výbava - Cena

Toyota Prius Plug-in Hybrid 1,8 e-CVT Executive (testovaný model) - od 35 390 €    
Toyota Prius Hybrid 1,8 e-CVT Live (konvenčný hybrid) - od 27 190 €

 

   Konfigurátor Toyota Prius Hybrid


  Rezervujte si testovaciu jazdu


+ + +

  • Pokroková hybridná technológia
  • Priestor pre posádku
  • Špičková výbava

- - -

  • Batožinový priestor
  • Ponuka dostupných verzií

Alternatívy z vlastnej stajne

Toyota Prius - od 27 190 €
Štandardný model Prius bol prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom sveta. Aktuálna štvrtá generácia ponúka okrem iného i značne zaujímavý dizajn. V porovnaní s verziou Plug-in je výhodou širšie spektrum dostupných verzií. 



Toyota Auris - od 12 990 €

Hybridné modely sú dnes už významnou súčasťou modelového portfólia značky Toyota. Výnimkou nie je ani kompaktný hatchback Toyota Auris, ktorý je okrem konvenčných motorizácii dostupný aj ako hybrid.


Toyota Mirai
Značka Toyota si pripísala ďalšie priekopnícke prvenstvo. Motel Toyota Mirai sa stal totiž prvým sériovo ponúkaným vozidlom s vodíkovým pohonom! Žiaľ, na Slovensku sa predovšetkým vďaka nedostatočnej infraštruktúre dobíjacích staníc tento model zatiaľ neponúka.


 

 



Zdroj: Peter Hlačik

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Žilinský kraj