Žilinskému samosprávnemu kraju hrozí, že príde o milióny eur z eurofondov na opravu piatich mostných objektov na Orave. Omeškanie vo verejnom obstarávanie, ktoré začalo ešte v roku 2016, tak môže pripraviť kraj o milióny eur. Tri mosty z piatich sú na ceste III/2311 medzi obcami Vitanová a Oravice, ak by sa projekt nestihol dokončiť, hrozí, že kraj príde o 4,7 milióna eur.
Tender na dodávateľa skončil až v septembri 2017 a doteraz sa na projekte lepšieho cestného prepojenia medzi Poľskom a Slovenskom nič nespravilo. Europrojekt spolu s Poľskom je viazaný na konečný termín 31. mája 2018 a po tomto dátume sa náklady z eurofondov nebudú môcť preplácať. To, že škoda vznikne, potvrdila aj nová županka Erika Jurinová, ktorá prebrala úrad aj s týmto nedokončeným projektom od Juraja Blanára.
„Už teraz je jasné, že všetko sa nebude dať stihnúť do tohto termínu. Aby sme predišli ešte väčším škodám, tak musíme s prácami začať čo najskôr,“ konštatovala predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja. Tá sa na pracovnom rokovaní v Nižnej pokúšala nájsť so všetkými zainteresovanými riešenie krízovej situácie.
Cestu medzi Vitanovou a Oravicami pravdepodobne kompletne uzavrú
Pre čo najskoršie začatie prác je nutné cestu kompletne uzavrieť na takmer 4 mesiace. „Najdôležitejšie je teraz schválenie kompletnej uzávery cesty medzi Vitanovou a Oravicami. Obchádzková trasa by bola vedená cez obec Nižná a Podbiel, no podľa našich odhadov by malo ísť o nárast iba okolo 200 osobných vozidiel denne,“ dodala Jurinová s tým, že verí v kladné vyjadrenie všetkých zainteresovaných orgánov.
Trvanie uzávierky by mohlo znížiť to, že oproti pôvodnému plánu sa budú mosty opravovať naraz. Predbežne sa počíta s kompletnou uzávierkou cesty medzi Vitanovou a Oravicami od prvého marca v trvaní zhruba štyri mesiace. „Teraz to bude rýchlejšie, lebo všetky tri mosty sa budú opravovať naraz. Pôvodne sa totiž rátalo s postupnou opravou každého mosta zvlášť, ale rovnako pri úplnej uzávierke,“ dodala Jurinová.
V prípade, že sa projekt nestihne, poľská strana môže žiadať refundáciu od nás
Pri opravách mostov ide o projekt Zlepšenie dostupnosti do siete TEN-T prostredníctvom modernizácie ciest regiónu Podhale a okresu Tvrdošín spolufinancovaný z Programu cezhraničnej spolupráce INTERREG Poľská republika – Slovenská republika. Slovenská strana sa na projekte spolupodieľa investíciami vo výške 2,9 milióna eur. Poľská strana 3,5 mil. eurami.
V prípade, ak by ŽSK nestihol termíny, tak poľská strana môže odstúpiť od zmluvy a ŽSK tak bude musieť preplatiť aj náklady na poľskej strane. „My sme túto situáciu nespôsobili, ale urobíme všetko pre to, aby sme škody znížili a k tomuto krajnému riešeniu nedošlo,“ uzavrela predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.