Tunel Považský Chlmec čaká pravidelná údržba, od 18. do 23. mája bude v oboch smeroch úplne uzavretý


Doprava Žilina - Považský Chlmec

Foto: Tunel Považský Chlmec čaká pravidelná údržba, od 18. do 23. mája bude v oboch smeroch úplne uzavretý

Národná diaľničná spoločnosť informovala o naplánovanej jarnej  údržbe tunela Považský Chlmec, ktorá potrvá od piatku 18. mája do stredy 23. mája. Tunel bude preto úplne uzavretý v oboch jazdných smeroch.

Pravidelný servis a kontroly už prebehli vo všetkých diaľničných tuneloch na Slovensku, Považský Chlmec je posledný na zozname.

Tunel Považský Chlmec bude uzavretý už od piatka večera 

Pravidelná jarná údržba tunela sa začne už v piatok večer o 22:00. Práce potrvajú do skorých ranných hodín 23. mája, teda do 6:00. NDS preto žiada vodičov, aby pri svojich naplánovaných presunoch brali do úvahy uzávierku a využili na presun iné trasy.

Doprava bude počas doby trvania jarných prác presmerovaná na súbežné cestné komunikácie.


Spoločnosť realizuje údržbu počas úplnej uzávierky tunela v oboch smeroch

Počas pravidelnej jarnej i jesennej údržby tunelov zatvára NDS vždy celý tunel, teda obe rúry tunelov naraz. Spoločnosť uprednostňuje uzavretie celého tunela pred dočasnými zmenami organizácie v doprave a sprístupnením jednej rúry tunela pre oba smery jazdy. Dôvodom sú financie a tiež bezpečnosť.

Hlavným dôvodom je finančná náročnosť

Technologické celky tunelov sú projektované na jednosmernú dopravu. Či už ide o vetranie, napájanie vysokého napätia, dopravné značenie, či osvetlenie, všetko vybavenie tunela je prispôsobené jednosmernej premávke. Zabezpečiť vybavenie pre občasné zmeny v organizácii dopravy predstavujú zvýšenie nákladov nie len pri budovaní tunela, ale tiež pri jeho údržbe a výmene technologických celkov s ohľadom na životnosť technológie.

Výmena technologických celkov po životnosti vrámci údržby tunela zasahuje aj do obojsmernej dopravy.

„Počas jarnej/jesennej údržby tunela sa vykonávajú aj zásahy do technológie, ktoré ovplyvňujú aj premávku v dočasne obojsmernej tunelovej rúre, napr. výmena technologických celkov po životnosti,“ uvádza Národná diaľničná spoločnosť.


V prípade mimoriadnej udalosti ovplyvňuje údržba bezpečnosť

Ak by v tuneli počas údržby došlo napr. k dopravnej nehode, alebo inej udalosti, verejnosť by na únik využila tunelovú rúru, ktorá by práve prechádzala údržbou. Keďže okrem umývania stavebných častí tunela prebieha aj servis nestavebných technológií v šachtách pod chodníkmi, unikajúcim osobám by hrozil pád do niektorej z nich.

Dočasné dopravné značenie by spôsobilo ďalšie zdržanie

Aj v prípade zabezpečenia dočasného značenia, ktoré by vodičov upozorňovalo na zmenu organizácie dopravy by podľa NDS došlo k zbytočnému zdržaniu a časovému sklzu.

„Zabezpečenie dopravného značenia pri presmerovaní dopravy do jednej tunelovej rúry vyžaduje uzatvorenie predmetnej tunelovej rúry, do ktorej sa má presmerovať doprava a následne opätovné uzatvorenie pri odstraňovaní dopravného značenia, čo by vyvolalo neprimerané časové zdržanie a aj náklady,“ vysvetľuje spoločnosť NDS.

Spoločnosť sa voči výhradám k uzatváraniu celých tunelov bráni aj tým, že všetky plánované uzávery tunelov vykonávajú v čase najnižšej intenzity, tj.  v noci alebo počas víkendov a sviatkov. 

V prípade Slovenska nie sú obchádzkové trasy počas uzavretia tunelov také dlhé ako v niektorých iných krajinách, a preto je podľa NDS z ekonomického hľadiska nerentabilné riešiť uzávierku spôsobom obojsmernej premávky v tuneloch. A to z dôvodu nielen vstupných nákladov, ale aj omnoho vyšších mesačných nákladov na prevádzku tunela. 




Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Žilinský kraj