Minister dopravy je nespokojný s tempom prác v tuneli Višňové, zhotoviteľovi dal jasné ultimátum


Spravodajstvo

Foto: Minister dopravy je nespokojný s tempom prác v tuneli Višňové, zhotoviteľovi dal jasné ultimátum
Galéria: 3 fotky
Foto: NDS

Výstavba tunela Višňové a úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala pokračuje. Minister dopravy SR Árpád Érsek počas kontrolného dňa vyjadril svoju nespokojnosť s oneskorením prác s prerazením tunela. Zhotoviteľovi dal jasné ultimátum.

Minister dopravy apeluje na dodržanie augustového termína

Aj napriek tomu, že sa od posledného kontrolného dňa práce na výstavbe zintenzívnili, minister stále nie je spokojný s tempom výstavby. Preto dal zhotoviteľovi 30 dní na vypracovanie záväzného a aktuálneho harmonogramu s termínom ukončenia. Do konca mesiaca by mali podľa neho tunel preraziť.

„Tento úsek bol už pri mojom nástupe na post ministra problémový, a preto mu od začiatku venujem zvýšenú pozornosť. Dnes som dôrazne vyzval zhotoviteľa, aby dodržal augustový termín prerazenia tunela. V septembri si to prídem osobne skontrolovať. Takisto som uložil zhotoviteľovi úlohu, aby do 30 dní predložil aktualizovaný a záväzný harmonogram, ktorý budeme veľmi striktne kontrolovať,“ povedal na kontrolnom dni minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.

Tunel Višňové je dôležitou súčasťou výstavby diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Doteraz je vyrazených 13 900 metrov. Obe rúry tunela budú mať dokopy 14 886 m, čo znamená, že doteraz je prerazených 93,4% z celkového úseku.


Zhotoviteľovi hrozia sankcie

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť posúrili zhotoviteľa už v minulosti a aj napriek zvýšeniu kapacít a akceleračných opatrení sa termín sprejazdnenia tunela do konca roka 2019 nejaví ako reálny. Minister dopravy rázne odmieta akékoľvek ďalšie omeškania a posúvania termínov. V prípade potreby má podľa ministra štát a NDS rôzne mechanizmy na uloženie prípadných sankcií.

Podľa pôvodného termínu mal byť tunel prerazený už na konci minulého roka. Za takéto omeškanie zhotoviteľovi už teraz hrozia sankcie.

„Vzhľadom na skutočnosť, že doposiaľ tunel nie je prerazený, NDS reagovala zaslaním dvoch Nárokov Objednávateľa, ktorými si nárokuje na zmluvnú sankciu vo výške 0,5 a 1% zo Zmluvnej ceny diela. Z dôvodu podania nárokov zo strany Zhotoviteľa, ktoré môžu mať vplyv na posun Miľníka č. 2, musí tento proces posúdiť nezávislý stavebný dozor, ktorý rozhodne, či nároky Objednávateľa ako aj Zhotoviteľa sú oprávnené, a určí prípadný posun, resp. ponechanie pôvodného dátumu Miľníka. Od jeho rozhodnutia sa bude odvíjať aj následne nárokovaná sankcia voči Zhotoviteľovi,“ uviedla Michela Michalová, hovorkyňa NDS.

Termíny sa podľa NDS posúvajú

Národná diaľničná spoločnosť informovala aj o žiadosti zhotoviteľa tunela na predĺženie termínu pre zhoršené geologické podmienky, ktoré v súčasnosti posudzujú odborníci. Podľa spoločnosti by byť mal z tohto dôvodu termín ukončenia prác posunutý až na koniec roka 2019, pričom prevádzka úseku by mala byť reálne spustená koncom roka 2020.


Ďalším dôvodom omeškania prác sú aj vzťahy v spoločnosti. Zhotoviteľská spoločnosť pozostáva zo slovenskej a talianskej strany, ktoré v súčasnosti prechádzajú nezhodami spôsobenými požiadavkami talianskej spoločnosti, ktorá sa údajne domáha postupov, ktoré slovenská a európska legislatívna nepozná. NDS nemôže akceptovať žiadne náklady nad rámec stanoveného kontraktu. 

Kontrolovali aj úsek Čadca - Svrčinovec, oneskorenie zatiaľ nehrozí

Počas kontrolného dňa navštívil minister aj stavbu D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Postupy prác v tomto úseku komplikujú vzťahy s vlastníkmi domov a pozemkov, ktorí odmietajú z vyvlastnených nehnuteľností odísť.

Zhotoviteľ na tomto úseku už pokladá inžinierske siete, zakladá piliere a mostné objekty. Neráta zatiaľ so žiadnym oneskorením. 





Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Žilinský kraj